Meer ‘media-efficiency’ bij Unilever

Unilever, een der grootste adverteerders ter wereld, heeft zijn reclame-uitgaven in 2001 verminderd, maar wist toch zijn ‘share of voice, of van de oogappel’ te verhogen, zo heeft chairman Niall Fitzgerald gezegd.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

FitzGerald is de Britse collega van Antony Burgmans. Volgens AdAgeGlobal heeft Unilever wereldwijd het aantal netwerken verminderd van rond 30 naar twee (WWP Group en Interpublic Group of Companies), de media-inkoopkracht vergroot na de overname van Bestfoods, de focus op minder merken gelegd en lagere tarieven (15-20 pct minder) bewerkstelligd, waardoor de marketinginvesteringen meer efficiënt zijn geweest.

De Anglo-Nederlandse fmcg-marketeer heeft 6.8 miljard euro in de marketing van zijn merken gestopt vorig jaar, meldt AdAgeGlobal. De bedoeling is dat Unilever in 2004 liefst17 pct van de omzet zal uitgeven aan marketing. Dat is 2 pct meer dan eerder werd aangenomen.

Het feit dat Unilever minder aan marketing heeft uitgegeven vorig jaar komt ook door het feit dat ‘big spender’ Elizabeth Arden is verkocht, terwijl Bestfoods een relatieve ‘low spender’ was.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie