Met promotionele reward campagnes doorbreek je vastgeroeste aankooppatronen

De dichtstbijzijnde super, bouwmarkt, pomp wint het bijna altijd. Hoe krijg je het voor elkaar dat consumenten een stukje verder fietsen?

Byron Sharp levert in zijn boeken overdonderend veel bewijsmateriaal dat loyaliteitsprogramma’s eigenlijk helemaal niet effectief zijn in het groeien van merken.. Ze blijken vooral heavy users te sponsoren. En waarom zou je dat doen? Alleen voor de data die ze opleveren? Als je niet alleen je klanten wilt behouden, maar ook wilt groeien, adviseert Sharp om je vooral te richten op light en non users. Als je die kan verleiden, dán ben je een winnaar. Een recent onderzoek dat BrandBase door Nielsen heeft laten uitvoeren wijst uit: het belonen van een aankoop met een promotionele reward is een hele effectieve manier om light en non users te verleiden.

Budgetcuts

Een ander onderzoek onder vijfhonderd Engelse ondernemers door Marketing Week laat zien dat ruim de helft van de adverteerders hun marketing- en mediabudget drastisch (gaat) verlagen. Merk- en activatiecampagnes zijn geschrapt en ingeruild voor veel goedkopere, korte-termijnacties die keihard op resultaat worden afgerekend. Logisch. Of ze hun werk doen is een tweede, de consument raakt wellicht immuun door het bombardement ‘nu of nooit’-kortingscampagnes dat ‘m te wachten staat. Kortom, als je wordt afgerekend op resultaat en geen risico wilt lopen, zorg dan dat je een premium-campagne maakt.

Jouw ideale promotionele reward bestaat nog niet

Vertrek altijd vanuit de gedachte dat je een reward product ontwikkelt waarvoor de consument graag zou willen betalen. Dan wil je een reward die waarde toevoegt aan het leven van de consument én aan het merk. Liefst iets waar je er geen genoeg van kunt krijgen, zoals kaarsen (maar dan origineler). Of iets waar je graag voor wilt sparen. Garandeer dat het mens- en milieuvriendelijk geproduceerd is. Bestel er dan zóveel van dat de stuksprijs véél lager is dan de prijsperceptie. Dan kóópt de consument graag bij jouw product die waardevolle, relevante, inovatief, mooie reward en ervaart hij dat nog steeds als een voorrecht! Een cadeautje. Doe je dat goed, dan heb je een campagne gemaakt met een minibudget, de consument heeft er immers voor betaald! Lees de whitepaper, downloaden kan hier.

Plaats als eerste een reactie