Motivatie voor media gemeten

Goed nieuws voor mediaplanners: een nieuw analyse-instrument maakt het mogelijk de betrokkenheid van consumenten bij bepaalde media vast te stellen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het door het Belgische Censydiam ontwikkelde instrument, de M2M (Motivation to Media), laat respondenten – die zijn ingedeeld aan de hand van de vraag hoe ze in contact komen met de media - verband leggen tussen merken of media en een aantal gesuggereerde kenmerken, zoals energiek, superieur, liefhebbend, betrouwbaar et cetera. Vervolgens worden de uitkomsten en trends gegroepeerd tot de volgende nieuwe typologieën: controle, zekerheid, erbij horen, genieten, vitaliteit, kracht, erkenning. Zo wordt niet alleen de associatie die de consument heeft met een merk of medium duidelijk, maar kunnen ook zogeheten ‘brand-‘ of ‘media footprints’ worden getraceerd. Het grote verschil met bestaande socioculturele methodes is de focus op het onbewuste: het gaat niet zozeer om gedrag als wel om de motivatie die vooraf gaat aan het gedrag. In die zin levert M2M dus een belangrijke aanvulling op de klassieke mediagegevens.

Bron: MediaMarketing
Deze samenvatting komt uit Marketing International, onze maandelijkse verzameling van het belangrijkste buitenlandse marketingnieuws.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie