Premium

Nederland testmarkt voor nieuwe locked-in strategie Nespresso koffiemachine

Nespresso komt met het concept van de O by Nespresso, een nieuwe koffiezetter met exclusieve capsuleherkenning.

Nespresso machines werken natuurlijk ook prima met capsules van andere merken. Om consumenten te verleiden capsules van Nespresso te verkiezen boven die van de concurrent, lanceert Nespresso de ‘O’. De nieuwe koffiemaker herkent capsules van Nespresso op basis van kleur en past vervolgens automatisch het koffiezetprogramma aan. De machine laat zich ook aansturen via een app en onthoudt persoonlijke voorkeuren.

Persoonlijke koffiebeleving

De instelbare parameters (waaronder pre-fusion, temperatuur en druk) moeten de kwaliteit van de koffie ten goede komen, zo stelt Nespresso bij monde van een woordvoerder. ‘Hierdoor komt het unieke karakter van elke Nespresso koffie nog meer naar voren.’ De mogelijkheid om zelf instellingen te bepalen, draagt bij tot een ‘meer persoonlijke koffiebeleving en vergroot de koffiekennis van de gebruiker’, zo is de intentie.

Nederland is voor Nespresso een voor de hand liggend pilotland. We staan in de top drie van landen wereldwijd waar het meeste koffie wordt gedronken. Zowel binnenshuis als buitenshuis zijn Nederlanders veel met koffie bezig. ‘Dat maakt Nederland het ideale testland voor een machine die een totaal nieuwe koffiebeleving biedt.’

Ontwijkend antwoord

Of de nieuwe ‘O’ ook met andere merken capsules werkt, weet men bij Nespresso niet. De machine is tot nu toe alleen met eigen capsules gestest. Op de vraag of het koffiezetapparaat een manier is om consumenten op te sluiten in het eigen Nespresso-ecosysteem, zoals kopieermachines die enkel met eigen merk cartridges werken, krijgen we een ontwijkend antwoord.

De woordvoerder erkent wel dat de machine merkvreemde capsules weigert: 'Ons vermoeden is echter dat dit (het gebruik van andere merken dan Nespresso red.) niet zou kunnen, want het herkenningssysteem van de O by Nespresso werkt zo dat deze het type koffie op basis van de kleur van de koffiecapsule herkent. Je kan je dus voorstellen dat – tenzij alle andere capsules ter wereld zouden worden geprogrammeerd – dit niet goed gaat met een capsule van een ander merk.' Dat heeft overigens ook gevolgen voor sommige capsules die wel van Nespresso zijn, zoals de limited edition. Die worden ook niet herkend.

Niet op de markt

Tot slot: de machine wordt op dit moment getest, betekent dit dat het ontwerp nog niet definitief is? ‘Deze machine is een voorloper van koffiemachines die daadwerkelijk op de markt gaan komen. De O by Nespresso komt in deze hoedanigheid niet op de markt voor verkoopdoeleinden.’ Bij Nespresso wachten ze eerst de testresultaten af.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie