Nederlander heeft meer vertrouwen in Calvé dan in banken en verzekeraars

Annechien Steenhuizen, NRC, Bol.com, LinkedIn en Carola Schouten bieden houvast in verwarrende tijden.

123rf

Meer dan de helft van de Nederlanders maakt zich wel eens zorgen over fake news, alternatieve feiten en de onafhankelijkheid van de media. Bijna driekwart onderkent tegelijkertijd dat media door politieke of commerciële belangen vaak helemaal niet onafhankelijk kunnen zijn. Jongeren hebben dat ietsje beter in de smiezen dan 35-plussers.. Dat lijkt uit onderzoek onder 570 personen van 18 jaar en ouder, uitgevoerd door Counter Content en CG Selecties .

grafiek betrouwbaarheid
Counter content

Ondanks de opkomst van nieuwe media, zijn traditionele media nog altijd de meest geraadpleegde nieuwsbronnen. Televisie wordt nog steeds het meest geraadpleegd, op de voet gevolgd door nieuwswebsites. Kranten, radio en social media volgen op gepaste afstand. Eigen nieuwsbrieven van bedrijven of merken worden door bijna een kwart van de ondervraagden gezien als nieuwsbron. Vakbladen, blogs en verzamelapps scoren beduidend lager.

De meest vertrouwde nieuwsbron is het NOS Journaal met Annechien Steenhuizen als boegbeeld. Van de kranten scoren het NRC Handelsblad en het Financieele Dagblad het hoogst en van de sociale media LinkedIn en WhatsApp. Op dit punt scoren WhatsApp en LinkedIn het best. Opvallend is dat LinkedIn goed scoort bij millennials. Facebook lijkt het lastig te hebben, juist dit platform wordt gelinkt aan fake news. Zij scoren, net als Twitter en Snapchat, niet hoger dan een zes.

Op het punt van betrouwbaarheid zien we een ander patroon. Waar vakbladen weinig worden geraadpleegd (slechts door acht procent van de ondervraagden), scoren ze het hoogst als het gaat om betrouwbaarheid. Online nieuwssites scoren met een 7,16 een ruime voldoende, maar moeten traditionele media als radio, kranten en tv voor zich laten. Sociale media en blogs doen het beduidend slechter als het gaat om betrouwbaarheid en scoren nog geen zes. Daarentegen doen ‘owned media’  het juist opvallend goed.

Betrouwbaarheid sociale media
Counter Content

Millennials vinden Blendle betrouwbaar

Hoewel de top 5 van meest vertrouwde media voor 35-plussers en jongeren uit dezelfde media bestaat, (vakbladen, radio, kranten, televisie en nieuwsverzamelapps als Blendle en Mollie, doet zich een opvallend verschil ten aanzien van de laatste. Waar 35-plussers Blendle en Mollie een vijfde plaats geven als het om betrouwbaarheid gaat, positioneren millennials die nieuwsverzamelapps op een tweede plek. Jongeren hebben daarentegen minder vertrouwen in blogs, influencers of BN’ers die ze op social media volgen dan de oudere generaties.

Hoger opgeleiden luisteren podcasts

Een opdeling op de as van opleidingsniveaus geeft weinig verschillen te zien. Een uitzondering is het gebruik en de betrouwbaarheid van podcasts. Hogeropgeleiden luisteren niet alleen veel vaker naar podcasts, ze schalen ze ook als zeer betrouwbaar in. Verder vertrouwen ze nieuws dat via social media wordt verspreid net iets minder dan lager- en middelbaaropgeleiden.

Televisie verliest terrein onder jongeren ten opzichte van internet en social media, maar worden die nieuwe kanalen net zo betrouwbaar geacht? Dat blijkt niet het geval. De helft van de ondervraagden in de leeftijdscategorie 18-35 jaar vindt dat influencers, vloggers, bloggers en BN’ers geen invloed hebben op hun opinievorming. Een kwart laat weten enigszins beïnvloed te worden door de mensen die ze online volgen. Enzo Knol blijkt verreweg de bekendste YouTuber, maar krijgt een mager vijfje als het gaat om betrouwbaarheid. NikkiTutorials scoort dan het hoogs.

De respondenten om ook de grootste Nederlandse adverteerders, te beoordelen op betrouwbaarheid. Bol.com, Albert Heijn en Douwe Egberts scoren het best. Nederlanders blijken bovendien meer vertrouwen te hebben in een mayonaise- en pindakaasmerk dan in banken, verzekeraars en bouwbedrijven. Met uitzondering van ING vallen de laatste allemaal buiten de top 20. Maar ook Heineken en KLM scoren ook minder goed dan Calvé.

Voor het onderzoek, dat in samenwerking met  CG Selecties is gedaan, werden 570 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Het hele onderzoek is te downloaden via deze link.

 

Calvé meer vertrouwd dan ING

De respondenten om ook de grootste Nederlandse adverteerders, te beoordelen op betrouwbaarheid. Bol.com, Albert Heijn en Douwe Egberts scoren het best. Nederlanders blijken bovendien meer vertrouwen te hebben in een mayonaise- en pindakaasmerk dan in banken, verzekeraars en bouwbedrijven. Met uitzondering van ING vallen de laatste allemaal buiten de top 20. Maar ook Heineken en KLM scoren ook minder goed dan Calvé.

Naast merken en media zijn ook politici langs de meetlat gelegd. Goed nieuws voor het zittende kabinet. In de top 5 van meest betrouwbare politici staan liefst twee vice-premiers: Carola Schouten (1) en Hugo de Jonge (4). De ChristenUnie doet het sowieso goed qua betrouwbaarheid, want fractievoorzitter Gert Jan Segers staat op nummer twee. Marianne Thieme (3) en de inmiddels afgezwaaide Emiel Roemer (5) completeren de top 5. Mark Rutte blijft hangen op een dertiende plaats. 

Voor het onderzoek, dat in samenwerking met  CG Selecties is gedaan, werden 570 mensen van 18 jaar en ouder ondervraagd. Het hele onderzoek is te downloaden via deze link.


6

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie