'Nederlander volgt ramp op tv'

Negen op de tien Nederlanders zeggen via de tv op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen rond de ramp in de VS, maar vier op de vijf zouden het zeer vervelend vinden als er tijdens de berichtgeving reclame zou worden uitgezonden. Zo blijkt uit onderzoek van Intomart voor mediabureau Medialand.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Intomart interviewde 500 Nederlanders over de media die zij hebben geraadpleegd over de gebeurtenissen in de VS. Meer dan de helft van hen bleek dinsdag pas thuis voor het eerst van de ramp te hebben gehoord. Ruim een kwart (27%) hoorde het op het werk. Eenderde hoorde voor het eerst van de ramp via televisie, een kwart op de radio of van vrienden/bekenden/familie. Voor mannen was radio de belangrijkste bron van kennisnemen (31% vs. 27% televisie).

Na het horen over de ramp hebben vrijwel alle Nederlanders (81%) op televisie meer informatie verkregen. Een op de vijf (18%) mannen haalde de informatie van de radio in tegenstelling tot één op de elf (9%) vrouwen.

Tweederde van de respondenten heeft op Nederland 2 de berichtgeving over de ramp gevolgd en ruim eenderde op Nederland 1. Van de commerciële zenders speelt RTL 4 de belangrijkste rol, twee op de vijf (43%) Nederlanders keken naar het nieuws op deze zender. Er werd flink gezapt op zoek naar nieuwe informatie, gemiddeld werd er naar 2,7 zenders gekeken. In het tijdvak van 16.00-24.00 uur keek de Nederlandse kijker dinsdag gemiddeld zo'n 50 minuten meer naar de TV.

Naast de publieke omroep was de buitenlandse nieuwszender CNN populair. Ruim eenderde van de Nederlanders stemde af op deze zender. Bij rampen als deze blijkt radio een veel minder belangrijke rol te spelen. De helft van de Nederlanders heeft helemaal niet naar de radio geluisterd. Indien men wel naar de radio luisterde, was Radio 1 de belangrijkste zender.

Negen op de tien Nederlanders zeggen op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen met behulp van televisie. Ook voor de krant (42%) en de radio (32%) is een belangrijke rol weggelegd. Als men een keuze moet maken voor één belangrijkste bron van informatie dan kiest 80% voor TV.

Vier op de vijf Nederlanders geeft aan het zeer vervelend te vinden als er tijdens berichtgeving over de ramp reclame uitgezonden zou worden, zowel op radio als televisie. (Bron: persbericht)

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie