Nieuwsgierig naar hoe meer inzicht in merkvoorkeur je merk kan helpen groeien?

In onze White paper leer je de vijf drivers achter merkvoorkeur kennen en welke directe relatie er is met de groei van marktaandeel.

Een nieuwe generatie consumenten combineert hoge verwachtingen van merken met een sterk variërend – soms onberekenbaar – aankoopgedrag. Waar merkvoorkeur de afgelopen decennia vooral de uitkomst was van bekendheid, reclame en promotie programma’s, was merkvoorkeur zelden de ambitie. Opvallend, gezien verschillende onderzoeken (bijvoorbeeld van het gezaghebbende Marketing Accountability Standard Board in de Verenigde Staten) hebben aangetoond dat merkvoorkeur sterk correleert met marktaandeel. Vreemd genoeg is er tot op heden weinig onderzoek gedaan naar hoe merkvoorkeur wordt opgebouwd. In onze White paper ontdek je niet alleen wat de vijf drivers achter merkvoorkeur (‘brand preference’) zijn, maar ook welke directe relatie ze hebben met de groei van marktaandeel. En vooral hoe het Brand Preference Indexä model direct bruikbare inzichten biedt om precies in die plannen te investeren waar de impact op de merkvoorkeur het grootst is.

Voor wie is de Brand Preference aanpak relevant?

De Brand Preference methodiek biedt voordeel voor organisaties en merken die:

  • Gerichter, data gedreven willen (gaan) sturen op groei. En alleen willen investeren in zaken die hier bewezen impact op hebben 
  • Die snel(ler) inzicht willen verkrijgen in de voorkeurspositie ten opzichte van de concurrenten en hiermee de snelste weg (terug) naar groei willen ontdekken. Van vitaal belang, gezien we opereren in een wereld waar de “snelheid van aanpassing” een van de belangrijkste succesfactoren is.
  • Zich nu voornamelijk richten op verbetering van de NPS Score. De Brand Preference methodiek is geen vervanger voor NPS, maar gaat verder door ook te kijken naar groeimogelijkheden onder niet-klanten. 
  • Op zoek zijn naar een nieuw, organiserend principe. Marketing is de afgelopen jaren sterk geprofessionaliseerd. Maar daarom ook complex geworden. Versplintering is volgens vele ervaren marketeers zelfs een van de grootste uitdagingen in ons vak. De aandacht van marketeers voor het grotere geheel kan bedolven raken onder een lawine aan nieuwe ontwikkelingen in allerlei disciplines. Denk aan branded content, voice, VR, AI, machine learning en influencer marketing, om maar een paar voorbeelden te noemen. 

Belangrijke en kansrijke ontwikkelingen zolang we blijven beseffen dat het allemaal nieuwe middelen zijn om hetzelfde doel te bereiken en geen doel op zichzelf is. Brand Preference geeft een holistisch inzicht in ‘de markt’ en wat er te doen staat om de voorkeur omhoog te tillen. Het draagt bij aan de helderheid van ieders bijdrage aan het grotere doel dat een organisatie of merk heeft. 

  • Behoefte hebben aan onderzoek dat direct inzicht en inspiratie biedt voor zowel strategische- als tactische marketing en communicatieactiviteiten. Brand Preference biedt deze inzichten sneller dan veel ander onderzoek. Zoals Johan Cruijff al zei “als ik iets eerder begin te lopen dan een ander, dan lijk ik sneller”.

Ben je op zoek naar nieuwe inzichten hoe je de voorkeur voor jouw merk kunt vergroten? Download dan onze White paper op de website of neem nu contact op voor een scherp aanbod.  We informeren je graag over de mogelijkheden.

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.