Personalisering? Nee, dank u

Veel bedrijven halen geavanceerde software in huis om hun websiteklanten een gepersonaliseerde interface en dienstverlening te kunnen bieden. Het probleem is dat klanten daar niet echt om zitten te springen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Paul Nunes en Ajit Kambil (Accenture) hebben onderzoek gedaan onder ruim 300 online consumenten, en daaruit blijkt dat het overgrote merendeel er niet op zit te wachten dat een of andere sophisticated technologie uitzoekt wat hun interesses en demografische patronen zijn en vervolgens met een gericht aanbod van producten en diensten komt. De meeste consumenten geven er de voorkeur aan om de website-interacties zelf op maat te snijden. Een soort do-it-yourself customization dus, waarbij de sitebezoekers hun eigen voorkeuren kunnen specificeren. Personalisering, waarbij de klant dus een passieve rol speelt (met als beste voorbeeld Amazon.com’s gepersonaliseerde boeken- en cd-tips), werd en wordt als godgeschenk gezien voor een publiek voor wie tijd een schaars goed is en dat wordt overladen door informatie. Ruim 40% van de ondervraagde webgebruikers ziet echter geen voordeel in personalisering. De algemene conclusie: mensen willen zelf bepalen wat ze wel en niet te zien en aangeboden krijgen.

< SIZE=1>Bron: harvard business review<#/FONT>

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie