Pioneers van de Willem de Kooning academie

Studerend op de Willem de Kooning Academie loop ik regelmatig ontzettend interessante projecten tegen het lijf. Als ik deze werken zie krijg ik vaak een ietwat onprettige nasmaak.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Door: Justin van Creij

Het grootste deel van deze projecten zal namelijk nooit buiten de deuren van het schoolgebouw komen. Stuk voor stuk zijn deze projecten innovatief, verrassend en soms zelfs geniaal. Ik ben overtuigd dat veel studenten en leraren van het Willem de Kooning deze onprettige nasmaak herkennen. Mats Wilke geeft antwoord op dit probleem met zijn afstudeerproject.

Er zijn wel initiatieven die een brug slaan tussen advertisingstudenten en de bureauwereld maken. Maar Willem de Kooning doet dit als opleiding nog niet.

En waarom zou de Willem de Kooning als opleiding deze stap willen zetten? Ik bedoel, je hebt de pitches van Jonge Honden en de mappenavonden. En als een concept echt geniaal is, verkoopt het zichzelf wel. Helaas merk ook ik dat het niet zo werkt. Zoals veel alumni van de Willem de Kooning zeggen: het meest interessante en creatieve werk maak je tijdens je opleiding. En dat blijft vaak verborgen achter de kaft van je portfolio.

Tot nu. Want Mats Wilke, afstudeerder aan Willem de Kooning, heeft een platform opgezet dat interessante studentenprojecten onder de aandacht van de bureauwereld gaat brengen middels een digitale nieuwsbrief. Een project waar ik heel enthousiast van wordt, omdat het veel kansen biedt voor creatieven in opleiding. 

Je kunt als student zelf besluiten werk in te sturen, dat vervolgens op het online platform wordt geplaatst. Op dit platform kan door iedereen gestemd worden op de beste projecten. De vijf populairste van het kwartaal zullen in de mailbox belanden van de creatieve top van Nederland, en gepost worden op Adformatie. Ook selecteren vakdocenten op de academie allen één favoriet project die een speciale vermelding krijgt op de website.

Door deze free exposure hoopt Mats dat de pareltjes van de opleiding het podium en de aandacht krijgen die ze verdienen. En dat ook dat de buitenwereld kan zien wat voor interessante dingen er gebeuren op de Willem de Kooning.

Het project loopt nu een paar weken en de kwaliteit van de projecten die binnenkomen overtreft de verwachtingen, zegt Mats: &;Ik hoop dat deze werken net zo’n goede indruk maken op de bureauwereld als ze op mij hebben gedaan.&;

De komende weken zal er gestemd worden op de beste projecten. Je kunt meekijken en stemmen op en wil je binnenkort de pareltjes van Willem de Kooning in je mailbox ontvangen, dan kun je jezelf aanmelden voor de nieuwsbrief.

 

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie