Prijzenoorlog over hoogtepunt heen

Consumenten laten zich niet meer beinvloeden door de prijzenslag in de Nederlandse supermarkten. Slechts 0,25 procent van de Nederlanders wisselt nog van supermarkt voor goedkopere dagelijkse boodschappen. In de eerste maanden van de prijzenoorlog lag dat percentage acht keer zo hoog.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit volgens adviesbureau Deloitte dat 1250 Nederlanders ondervroeg naar hun winkelgedrag. Sinds het moment dat Albert Heijn in zijn supermarkten de prijzen verlaagde (oktober 2003), heeft 10 procent van de consumenten een andere supermarkt gekozen voor zijn dagelijkse boodschappen. Dat percentage neemt nu nog amper toe.

Toch moet men niet weer prijzen gaan verhogen, denkt onderzoeker Paul Opheij van Deloitte. 'De klant vindt een lage prijs nog steeds extreem belangrijk. Ze doen heel veel prijsvergelijkingen aan de hand van folders.' De nieuwe klanten blijken ook niet loyaal, blijkt uit het onderzoek. Driekwart van de Nederlanders die van supermarkt is gewisseld, weet niet of die verandering blijvend is. De supermarkten van Laurus (Edah, Konmar en Super De Boer) komen uit het onderzoek van Deloitte tevoorschijn als grootste slachtoffers van de prijzenslag. Albert Heijn houdt zich staande. Het aantal klanten dat zijn belangrijkste boodschappen bij Albert Heijn doet, is weliswaar afgenomen, maar het aantal klanten dat voor enkele producten komt, is toegenomen. Opheij: 'In het verleden werden deze mensen afgeschrikt door de prijzen. Nu niet meer.'

20 procent van de ondervraagden tenslotte geeft aan meerdere supermarkten te bezoeken.

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie