REWORK: negeren op eigen risico

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

“Ignore this book at your own peril”. Dat is wat marketinggoeroe Seth Godin zegt over , geschreven door de oprichters van het succesvolle software bedrijf . Deze ondernemers leggen uit welke regels zij hebben gehanteerd in het succes van hun bedrijf. Adviezen die vaak haaks staan op wat we geleerd hebben in onze studies Bedrijfskunde en MBA’s. Niet omdat ze graag tegendraads zijn. Maar omdat ze vinden dat binnen veel bedrijven dingen logischer, sneller, gemakkelijker en effectiever kunnen. Van deze ‘practice what you preach’ auteurs geen strategische lulkoekbingo maar ruim 80 concrete en scherpe adviezen om het verschil te maken. Hieronder vijf korte voorbeelden.

1. Planning is guessing
Plannen voor de lange termijn is fantasie. Het schrijven van een plan geeft je het gevoel in controle te zijn over dingen die je niet kunt controleren. Het schrijven van een plan voor lange termijn lijkt eigenlijk op gokken. Daarom adviseren de auteurs om te stoppen met schrijven van plannen. Bekijk elke dag, week of maand wat het meest belangrijk is voor de business het belangrijkste is om te doen. Werken zonder plan lijkt misschien eng, maar blind een plan volgen dat geen link heeft met realiteit is eigenlijk veel enger.

2. Workaholism
Workaholism is onnodig en dom. Meer werken betekent niet dat je meer betrokken bent of dat je meer werk gedaan krijgt. Het betekent alleen dat je meer uren werkt. Workaholics voelen zichzelf kantoortuinhelden door hun structurele overwerken. Ze creëren continue nieuwe problemen. Die ze vervolgens met brute kracht en zonder oog voor prioriteit en efficiëntie oplossen. Dit doordat ze niet scherp kunnen denken vanuit structurele vermoeidheid. Hierdoor worden problemen niet goed opgelost en komen ze vervolgens weer net zo hard weer terug. Met als resultaat meer overwerk. Workaholics zijn geen helden. De echte helden zitten om 18.30 met hun gezin te eten, omdat ze een snellere manier hebben gevonden om de problemen op te lossen.

3. Be a curator
Je maakt geen succesvol museum door alle kunst van de wereld in 1 kamer te zetten. Dat is een warenhuis. Wat een museum succesvol maakt is niet wat er aan de wand hangt maar juist wat er niet hangt. Een museum heeft 80% van zijn bezit in archief en slechts 20% aan de muur. Wees zelf ook continue een curator en focus op wat er het meest toe doet. Breng daarom je propositie terug tot het meest essentiële. Simplificeer tot datgene waarin jezelf of jouw bedrijf echt het beste in is. In plaats van proberen om alles te zijn en te kunnen.

4. Put everyone on the front lines
In de horeca is er vaak een groot verschil tussen werken in de keuken en werken in de bediening. Het verschil zit in wel of niet direct contact hebben met klanten. Daarom zie je in veel restaurants dat chefs ook gerechten opdienen. Op deze manier behoud het keukenpersoneel contact met de klant en zijn behoeften. Hetzelfde gebeurt in veel bedrijven. Een klein deel van de medewerkers heeft daadwerkelijk contact met de klant. Het overgrote deel, vaak ook het deel dat beslissingen maakt, heeft dat nooit. Daarom is het belangrijk dat iedereen die voor een bedrijf werkt ook van tijd tot tijd contact heeft met klanten. Eens per kwartaal een paar uur meelopen op het callcenter is al een gigantische stap vooruit.

5. Drug dealers get it right
Drugdealers zijn uitstekende zakenmensen. Ze weten dat hun product zo goed is dat ze bereid zijn om eerst wat weg te geven. Ze weten dat hun klanten vervolgens terugkomen voor meer. Nu met geld. Zorg dat je diensten en producten zo speciaal zijn dat je klanten deze kan laten proberen. Als het product echt goed is, komen ze snel terug voor meer en voor andere aanvullende producten en diensten. Denk aan trial en limited-use versies van software.

Rework is boeiend, grappig en leest als een trein. Hoewel de auteurs soms wel erg gemakkelijk over zaken heen stappen, zet het boek je zeker aan het denken. Veel herkenbare werksituaties zullen je raken en je hardop doen afvragen waarom je dingen doet zoals je ze momenteel doet. Het feit dat dit boek is geschreven door succesvolle ondernemers die from scratch een internationaal succesbedrijf hebben opgebouwd, maakt het verhaal alleen maar sterker. Voor ondernemers een mustread, maar ook voor ieder ander een echte aanrader.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie