Sijthoff Media neemt Business Insider Nederland over

Sijthoff Media breidt zijn portfolio uit met Business Insider Nederland, een titel met ruim 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand.

Jeroen de Boer, Willem Sijthoff en Stefan Smit

Sijthoff Media, het mediabedrijf waar onder meer Adformatie onder valt, neemt Business Insider Nederland over. Dat maken de bedrijven gezamenlijk bekend. Business Insider Nederland is met meer dan 2,2 miljoen unieke bezoekers per maand het grootste zakelijke nieuwsplatform van Nederland. 

Maandelijks miljoenenpubliek

Met de overname verstevigt Sijthoff Media zijn positie als snel groeiende en grote speler op het gebied van zakelijk bereik in Nederland. Zowel op het gebied van content als richting (inter)nationale adverteerders en mediabureaus. De nieuwe mediacombinatie bereikt 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand, zal bestaan uit tweehonderd medewerkers en noteert een jaaromzet van ongeveer dertig miljoen euro.

Reacties Sijthoff en Business Insider Nederland

Willem Sijthoff, CEO van Sijthoff Media: ‘Business Insider is een fantastisch merk en heeft afgelopen jaren een groot bereik opgebouwd onder de zakelijke doelgroep in Nederland. Dankzij de nieuwe combinatie kunnen we zowel op redactioneel als commercieel gebied elkaar goed aanvullen. Binnen Sijthoff Media werken er dagelijks 50 redacteuren en onderzoekers aan unieke content en nieuws dat voor de lezers van Business Insider ook erg relevant is. Dankzij het gecombineerde bereik kunnen we bovendien nieuwe gebundelde proposities aanbieden aan adverteerders en mediabureaus.’

Stefan Smit (CCO) en Jeroen de Boer (editor-in-chief) namens Business Insider: ‘Wij zijn trots om nu onderdeel te zijn van Sijthoff Media, één van de snelst groeiende mediabedrijven van Nederland. We kijken uit om samen te werken met de diverse redacties en commerciële teams om de groei van Business Insider Nederland en content agency BI Studios verder te versnellen. We zullen komende periode diverse activiteiten organiseren om de nieuwe combinatie verder toe te lichten, om te beginnen tijdens Cannes Lions komende week.’

Bereik

Tijdens het Cannes Lions Festival wordt de nieuwe combinatie voor het eerst toegelicht aan lezers en adverteerders. Sijthoff Media boekt al ruime tijd goede resultaten met bekende merken als AG Connect, Binnenlands Bestuur, CHRO, CFO, M&A, HR Praktijk, Kidsweek en Adformatie. Het bedrijf heeft zich de afgelopen jaren versterkt met activiteiten op het gebied van trainingen en opleidingen, waaronder Alex van Groningen, NBA Opleidingen en HR Academy. Inmiddels organiseert het bedrijf rond de 130 evenementen per jaar, waaronder de recente CMO Day van Adformatie. Inmiddels is dit de zestiende acquisitie van de onderneming.

De overname van Business Insider is een logische volgende stap in de groeiplannen van Sijthoff Media, vertelt ceo Sijthoff. ‘Veel van onze titels focussen zich succesvol op niches in zakelijke doelgroepen. Business Insider richt zich op een breder zakelijk publiek. Door de krachten te bundelen, bereiken we als nieuwe mediacombinatie in één klap 3,5 miljoen unieke bezoekers per maand.’

De partijen maken geen overnamebedrag bekend. Met de inlijving van Business Insider noteert de nieuwe mediacombinatie een jaaromzet van bijna dertig miljoen euro. Sijthoff Media is gevestigd in Capital C (Amsterdam) en Amstelveen. Door de overname van Business Insider Nederland groeit het totale personeelsbestand naar tweehonderd medewerkers. Het team van Business Insider Nederland zal op termijn ook verhuizen naar Capital C.

Nieuwe mediacombinatie

Door de overname bereikt de nieuwe mediacombinatie een veel groter publiek. Sijthoff en De Boer, hoofdredacteur van Business Insider Nederland, beloven samen een verdere kwaliteitsslag te maken in de artikelen op de websites. Bij Sijthoff Media schrijven dagelijks vijftig redacteuren en onderzoekers unieke content die ook boeiend is voor de lezers van Business Insider. Het redactionele team van Business Insider Nederland werkt met vijf vaste redacteuren en een groep van zo’n tien freelancers en werkt daarnaast natuurlijk samen met honderden redacteuren op de verschillende newsrooms van Business Insider wereldwijd.

Business Insider Nederland heeft dagelijks toegang tot 150 buitenlandse artikelen van het internationale netwerk van Business Insider in Amerika, Europa en Azië. De Nederlandse website van Business Insider publiceert dagelijks een combinatie van eigen unieke content, vertaalde artikelen en relevante berichtgeving van persbureau ANP voor een zakelijk publiek.

De Boer: ‘De redacties van Sijthoff Media en Business Insider kunnen samenwerken om ideeën en content uit te wisselen. Zo kunnen Business Insider-redacteuren hun kennis inzetten om bij te dragen aan artikelen op titels van Sijthoff Media.’ Sijthoff vult aan: ‘We kunnen bijvoorbeeld artikelen van Sijthoff-titels in verschillende vormen doorplaatsen op het platform van Business Insider om die lezersgroep van nog meer en betere content te voorzien.’

Gebundelde advertentieproposities

De grote groei in het gecombineerde bereik levert ook nieuwe commerciële kansen op, vertelt Sijthoff. ‘We hadden al een hele sterke kwaliteitspropositie met onze titels, met een mooi gecombineerd bereik van ruim 1,3 miljoen unieke online bezoekers per maand. Met Business Insider Nederland als nieuwste titel in het portfolio hebben we nu ook een krachtige bereikpropositie, namelijk 3,5 miljoen unieke online bezoekers per maand. Dat maakt het mediabedrijf nog interessanter voor bestaande en nieuwe adverteerders, contentpartners en mediabureaus. Zij kunnen met campagnes direct een groter publiek bereiken en meer gemixte campagnes uitrollen naar de verschillende lezersgroepen van de titels.’

Er ontstaat door de overname nog meer keuze voor commerciële partners, zegt ook Stefan Smit als co-publisher en CCO van Business Insider Nederland. ‘Business Insider Nederland is natuurlijk een business ‘horizontal’ die we nu goed kunnen koppelen aan een aantal heel interessante ‘verticals’ in onder andere finance, IT, HR, marketing en overheid. Dat verdiept én vergroot ons bereik. Niet alleen digitaal maar ook via allerlei events zoals CFO Day, award shows en print-proposities.’

En ook op andere vlakken ziet hij kansen. ‘Zo hebben wij BI Studios, een eigen contentmarketingbureau dat voor merken content-marketingprogramma’s ontwikkelt en publiceert op de platformen van Business Insider Nederland. BI Studios werkte onder meer voor ING, Vodafone, HP, Aegon en Porsche. We gaan kijken hoe BI Studios kan bijdragen binnen Sijthoff Media en daarbij ook onze first party data-propositie kan versterken.’

Groter bereik voor andere diensten

Ook andere diensten gaan profiteren van het grotere bereik van de mediacombinatie, sluit Sijthoff af. De mediacombinatie biedt jaarlijks bijvoorbeeld duizenden vacatures en opleidingen aan via eigen websites. ‘Die kunnen we als vernieuwd mediabedrijf bij miljoenen extra lezers onder de aandacht brengen. De onderliggende conclusie is dat we samen sterker staan omdat we meer mensen bereiken.’

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie