Staat jouw merk al op het verlanglijstje van de consument?

Hoe zorg je ervoor dat jouw merk Top of Mind is bij de consument tijdens de inkopen voor de feestdagen? Start nu al met adverteren.

Het is begin september en de pepernoten, adventskalenders en zelfs de kerstversiering ligt al voor het grijpen. De aanloop naar het feestseizoen is van start gegaan! Dit betekent voor veel adverteerders dat de strijd om aandacht van de consument begint op te lopen. Hoe zorg je ervoor dat jouw merk Top of Mind is bij de consument tijdens de inkopen voor de feestdagen?   

In de weken naar de feestdagen is de advertentieruimte schaars en staan adverteerders voor de uitdaging om de juiste doelgroep op het juiste moment te bereiken. Het is belangrijk om in een eerder stadium zichtbaar te zijn als merk. En dit is helemaal niet zo’n gekke aanpak. Uit onderzoek blijkt namelijk dat consumenten de afgelopen jaren steeds eerder starten met de inkopen voor de feestdagen. Door de leveringsproblemen, te late pakketbezorging en zorgen rondom de stijgende inflatie, verwachten marketeers dit jaar zelfs dat maar 1% van de consumenten wacht tot het laatste moment met de feestdageninkopen (SitecoreThuiswinkel).

Trek de aandacht

Hoe zorg je er als adverteerder voor dat je in die drukke periode waarin veel merken zichtbaar zijn, je de consument niet alleen bereikt, maar ook overtuigt? Dit kun je doen door al in de oriëntatiefase van de feestdagen zichtbaar te zijn. Hiermee verhoog je de mentale beschikbaarheid van jouw merk. Het is goed om te weten dat deze oriëntatiefase nu al is begonnen. Dit is zowel te zien in het online zoekgedrag van consumenten als in de groeiende behoefte om eerder in de feestdagensfeer te komen door fysiek te winkelen (GoogleSitecore). Hiernaast blijkt uit een onderzoek van Deloitte dat de consumenten die vóór oktober feestdageninkopen doen naar verwachting meer uitgeven dan de consumenten die na oktober starten met inkopen (Deloitte).

(D)OOH in de mediamix

Door een slimme en effectieve (Digital) Out-of-Home strategie toe te voegen aan de mediamix, kun je ervoor zorgen dat jouw merk hoog op het verlanglijstje komt te staan. Er zijn op basis van de doelstellingen van de campagne verschillende manieren om (D)OOH in te zetten.

Awareness – bereik de massa

Door de snelle en effectieve bereikopbouw die (D)OOH biedt, kan een wekelijks nationaal bereik van 85% worden behaald. Dit is in de aanloop naar een competitieve periode zoals de feestdagen zeer waardevol. Uit de onderzoeken van MeMo² blijkt dat (D)OOH de Top of Mind awareness gemiddeld met 29% laat stijgen. Om deze Top of Mind positie zo lang mogelijk vast te houden, is het verstandig om meerdere weken zichtbaar te zijn in het straatbeeld. Het aantal vlakken wat normaal gesproken in één week wordt ingezet, wordt verdeeld over twee of drie weken. Dit wordt een ‘meerweekse campagnestrategie’ genoemd. Uit de onderzoeken van MeMo² is gebleken dat het bereik eenzelfde niveau behaalt, met bijkomend voordeel dat de mentale beschikbaarheid over een langere tijd wordt vergroot tijdens de customer journey.

Consideration – bereik de doelgroep met de juiste boodschap

Is het doel om de consument te overtuigen? Dan is het van belang dat een (D)OOH creatie de overweging verhoogt. Dit kan met het belichten van een Unique Selling Point, maar kan ook door een associatie in een specifieke koopsituatie met het merk te vergroten (een CEP). Het communiceren van zo’n Category Entry Point (CEP) zorgt ervoor dat een consument op het juiste moment aan het merk denkt. Wil je zichtbaar zijn bij een specifieke doelgroep, zoals millennials? Dan is het slim om gebruik te maken van onze doelgroep pakketten. Hiermee kun je als adverteerder met Digital Out-of-Home zichtbaar zijn op de locaties en momenten wanneer de doelgroep oververtegenwoordigd is. De kans dat je merk aan het juiste verlanglijstje wordt toegevoegd zal groter zijn.

Conversion – call to action

Ook als het niet gelukt is om vooraf op het verlanglijstje te komen, heb je in de conversion-fase nog een last window of influence. In deze fase wordt het laatste contactmoment voordat de aankoop plaatsvindt gebruikt om de consument nog te beïnvloeden. Een duidelijke call to action in de creatie is hierbij essentieel. In deze fase kan er gekozen worden voor een Point of Sale strategie. Hiermee kan je de consument vlak voor aankoop nog bereiken en overtuigen met een campagne in of bij het verkooppunt.

Coming soon

Dit artikel is onderdeel van een serie van Global over de inzet van (D)OOH rondom de feestdagen. Rond 26 september verschijnt het volgende artikel waarbij we dieper ingaan op consideration-fase. Blijf op de hoogte door Global te volgen op LinkedIn.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Wordt lid van Adformatie!

Wordt lid van Adformatie → Login →