Stelt die Talpa-deal van TMG wat voor, of is het gewoon niks?

Waarom strategische stappen maken niet echt de specialiteit van TMG is.

‘Als je het even afpelt, dan zie je: het is eigenlijk gewoon niks.’ . Ze had het niet over bedorven bloembollen of over een te zacht gekookt eitje. Nee, ze had het over wat TMG-ceo Geert-Jan van der Snoek ziet als een ‘belangrijke strategische stap’. 

Waar het om gaat is het minderheidsbelang van 15 procent dat TMG heeft genomen in de Talpa-holding die aandeelhouder is in SBS. Omgerekend zou dat 5 procent in SBS zijn. Snoek denkt dat hij hiermee toegang heeft gekregen tot televisie. Maar volgens Duinhoven is het dus gewoon niks. 

Ook brengt TMG haar radiozenders onder in een bedrijf met de radiozenders van John de Mols Talpa. TMG krijg ook daar een minderheidsbelang van 23 procent. TMG betaalt daarnaast nog eens 27 miljoen aan Talpa in deze deal.

De vraag is of je van strategische stappen kunt spreken als je de minderheidsaandeelhouder bent. Dat klinkt niet alsof je het voor het zeggen hebt. 

Hyves en Librium
In het verleden deed TMG nog weleens echte strategische overnames. Zo kocht TMG wel 100 procent van de aandelen van Hyves in 2010. Dat was pas strategisch. Het bleek een miskoop, maar wel TMG’s eigen strategische miskoop. Zo zette TMG in 2007 ooit een andere strategische stap door 84 procent aandelen te nemen in narrowcastingbedrijf Librium. Foutje bedankt.

De koop van Metro in 2012 was nog zo’n strategische aankoop. Metro zou absoluut naast TMG’s Spits blijven bestaan, verkondigde toenmalig bestuursvoorzitter Van Campenhout heel stellig. Twee jaar later ging Spits op in Metro. Dat strategisch stappen maken lijkt zo te zien niet echt een specialiteit van TMG. 

Zo blijven er wat vragen over. Is TMG nu met de Talpa-deal aan het voorsorteren op iets groots in een ingewikkeld mediaschaakspel? Of is het TMG-grootaandeelhouder − en ex-financiële rechterhand van John de Mol − Frank Botman die gewoon op zoek is naar wat meer rendement vanwege de lage huidige spaarrente?

Of is het toch gewoon weer niks?

Deze column staat ook in Adformatie

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

Advertentie