Succesvol samenwerken met een non-profit doe je zo

ABN AMRO is sponsor van Young Impact en investeert daarmee in de toekomst van de jonge generatie. Wat maakt dit sponsorship zo succesvol?

Non-profitorganisaties zijn vaak afhankelijk van sponsoring, maar het is niet makkelijk om een inhoudelijke match met het bedrijfsleven te vinden. Gelukkig zijn er veel bedrijven die willen bijdragen aan maatschappelijke doelstellingen. ABN AMRO en jongerenorganisatie Young Impact werken al jaren samen op het gebied van maatschappelijke activatie. Wat levert dit hen op? En wat zijn de kritische succesfactoren binnen deze samenwerking?

Een overduidelijke match

Young Impact gelooft dat iedere jongere diens talenten kan inzetten om impact te maken. De organisatie organiseert onder andere scholenprogramma’s en evenementen om jongeren te bereiken met deze boodschap. Sander Bestevaar, hoofd Sponsoring en Events bij ABN AMRO, vertelt: “In 2019 is onze samenwerking gestart. De match tussen onze purpose, ‘Banking for better, for generations to come’, en Young Impact is overduidelijk. Wij willen de impact van jongeren vergroten en bijdragen aan een meer gelijk en duurzamer Nederland.”

Voor Young Impact is sponsoring niet alleen een bron van financiering, maar ook een manier om de missie kracht bij te zetten. “Ik geloof ontzettend in samenwerkingen met het bedrijfsleven,” vertelt Wendy Kakebeeke, directeur van Young Impact, “Het zorgt voor extra draagvlak.” De samenwerking ontstond drie jaar geleden toen Young Impact zich nog volop in de start-up fase bevond. ABN AMRO zag de potentie en besloot te investeren. “Wij willen bewust niet instappen bij bewezen succes,” zegt Sander, “We willen investeren in de potentie zodat onze sponsoring voor een versnelling zorgt.”

Samen een verhaal vertellen

Er worden jaarrond verschillende campagnes opgezet om invulling te geven aan het partnership. “Jaren geleden ging sponsoring vooral over geld. Nu gaat het verder dan dat. We willen samen met maatschappelijke organisaties een verhaal vertellen en elkaar verder helpen”, aldus Sander.

Zo werd afgelopen donderdag een nieuwe campagne gelanceerd omtrent kansengelijkheid. Dat gebeurde tijdens Young Impact Day, het jaarlijkse evenement van Young Impact in de Maassilo in Rotterdam. Wendy: “Jongeren worden niet gerepresenteerd in het straatbeeld, bijna alle standbeelden in Nederland zijn van oude, witte mannen. We stimuleren jongeren om samen een digitaal standbeeld te vormen bij wijze van tegenreactie.” Op het evenement, waar drieduizend jongeren hun gemaakte impact vierden, stond een installatie waar jongeren zichzelf op een sokkel konden zetten. Sander: “Ik ben heel blij met deze campagne. Jongeren verdienen nú al waardering en een podium voor hun bijdrage, helemaal na de negatieve impact die de coronacrisis op hen gehad heeft.”

De impact

Uiteraard levert dit sponsorship beide partijen ook iets op als het gaat om profilering. Wendy: “Mede dankzij ABN AMRO is de buitenwereld ons de afgelopen jaren gaan zien als een betrouwbare organisatie.” Andersom bezorgen dit soort sponsoractiviteiten ABN AMRO een hogere klantwaardering. “Klanten gaan met een andere bril naar hun bank kijken”, licht Sander toe, “We krijgen hierdoor een hogere waardering als het gaat om maatschappelijke betrokkenheid.”

De samenwerking heeft ook effect op de eigen medewerkers. Sterker nog: wie wil, wordt nauw betrokken bij het sponsorship. Dat gebeurt vooral in het kader van de Young Impact Awards die ieder jaar worden uitgereikt aan jonge rolmodellen. Alle vijftien genomineerde initiatieven worden gekoppeld aan een medewerker van ABN AMRO die diens kennis en netwerk deelt. Sander: “Dat is leerzaam voor de jongeren, maar ook voor mensen binnen de bank. Het leeft écht binnen de organisatie.”

Succesfactoren

Maar wat zijn dan echt de kritische succesfactoren van dit sponsorship? Sander tipt: “Leg je gezamenlijke doel vast. Het is heel mooi wanneer je maatschappelijke hart heel hard klopt, maar denk zakelijk als het gaat om doelstellingen.” Voor Young Impact staan de doelstellingen ook centraal. “Er moet écht een inhoudelijke match zijn”, zegt Wendy, “Wij zoeken binnen samenwerkingen altijd naar raakvlakken op het gebied van doelgroepen of thema’s. Als dat er niet is, verlies je beiden je geloofwaardigheid.”

Vandaag de dag zijn er al meer dan 170.000 jongeren in actie gekomen met Young Impact. Dat is mede te danken aan sponsoren zoals ABN AMRO. De komende jaren zullen beide partijen kritisch blijven kijken naar het rendement van de samenwerking. Sander: “We kijken iedere keer opnieuw naar de potentie en of er nog steeds een match is qua merk. Vooralsnog is ons enthousiasme alleen maar groter geworden!”

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →