'We hebben een nieuw dagblad nodig'

De grote zorg van alle dagbladen is dat ze de laagste delen van de markt niet meer bereiken. Dat vereist een krant die er nu niet is. Dat zegt Jan Greven, tot voor kort directeur landelijke dagbladen PCM, vandaag in het Financieele Dagblad.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De laagste delen van de markt worden volgens Greven ook niet bereikt door De Telegraaf of de regionale kranten. PCM zou zo'n dagblad wel kunnen maken, 'maar PCM heeft wel andere dingen aan het hoofd.' Greven, oud hoofdredacteur van Trouw en directeur Ikon, vindt dat redacties veel meer 'naar buiten moeten kijken.' Greven: 'Als ze dat doen, valt er voor kranten nog heel wat terrein terug te winnen. Het grootste gevaar is dat er geen zelfreflectie meer is. Houd je voldoende rekening met wat potentiële lezers bij je zouden willen lezen? Als je dat wel doet, moet je misschien een krant maken die je als redactie helemaal niet wil maken.'

De oud PCM-directeur constateert dat jongeren geen abonnement meer nemen. Ze hebben het te druk. 'Dat hebben we onderzocht. Aan zo'n ontwikkeling kun je als dagblad slechts in beperkte mate wat doen.'

Greven verdedigt in het FD de beslissing om destijds met een apart internetbedrijf te beginnen. 'Wij kozen voor apart, omdat internet bij de kranten niet echt goed liep.' De hele wereld twijfelde over of centraal of apart en het is makkelijk achteraf te zeggen dat de PCM-beslissing een verkeerde is geweest. 'De markt is geheel veranderd, de conjunctuur is omgeslagen. Dus bouwen we nu af, dat kan gebeuren.'

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie