Wel 60 nieuwe hotelbrands!

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

In een recent artikel van Travel Management stond een quote van PricewaterhouseCoopers , die stelde dat er de afgelopen 38 maanden 38 nieuwe hotel brands zijn bijgekomen. Hij noemt ze ook in dat artikel. Volgens mij zijn het er veel meer. Naast de opkomst van de boetiek en lifestyle hotels, zijn ook de "fashion" hotels sterk in opkomst. Zoekend op internet vond ik er al zo'n 20. Hoteliers zijn blijkbaar naarstig op zoek naar toegevoegde waarde.

De meeste nieuwe brands zijn samenwerkingsvormen tussen onroerendgoed eigenaren en bestaande hotel exploitatie maatschappijen. "Lifestyle" betekent vooral een trendy design en flatscreens. Van een slim eersteklas interieur voor middenklasse prijzen, tot ongekende luxe en design. Vooral gericht op de hardware. En weinig dialoog zoekend met de klant.

Een paar voorbeelden:
van Hyatt. Veel "style". De lobby als huiskamer lijkt het grootste wapenfeit. Wel een site met mooie foto's. "Groen" zijn de hotels in de wijze van bouwen.

Hier krijg je een "urban style boutique hotel". Allergie vrije kamers en kunst van lokale kunstenaars. Design voor een betaalbare prijs. Wel leuk: eigen muziek, een kledinglijn en kunstlijn, waarvoor je bestellingen kunt doen via de site.

Een collectie van bijzondere hotels in Californie. Yvette is hier je "matchmaker", die het hotelselectie aanbod aanpast aan je "mood", welke je zelf via een wizard bepaald. Ook een fotowedstrijd, waarbij je een jaar gratis slapen kan winnen is eindelijk een beetje web2.0.

Nederland doet ook mee. Binnenkort gaat van start. Op Schiphol en in Amsterdam-Beethovenstraat. Deze hotels bieden een huiskamer, een "canteen" met sushi's en een 5 sterrenhotelkamer op slechts 13 vierkante meter. De verlichting op je "mood". Geen spa of health faciliteiten. De web2.0 activiteit bestaat uit het vormen van een CitizenM community, waarbij "citizens" elkaar tips geven afgestemd op je "mood". Zit nog niet veel content in, maar ja, ze zijn nog niet open.

Een andere ontwikkeling zijn de fashion hotels. Grote mode merken starten hotels op de hotspots van deze wereld, zoals Moskou en Dubai. Weinig "dialoog" met de markt te ontdekken, maar een hoge toegevoegde waarde verwachting van het modemerk zelf, dat garant moet staan voor de komst van de nieuwe "bovenklasse" hotel gasten.

Voorbeelden zijn Of van de hand van Karl Lagerfeld.
Veel luxe en lifestyle, weinig "internet interactie" met de potentiële klant en veelal geen reserveringsmogelijkheden via internet. Maar de doelgroep zijn natuurlijk mensen met PA's, butlers en secretaresses. Dan hoef je, ook in de huidige tijd, niets van internet te weten. Je wappert gewoon met je en de wereld ligt aan je voeten!

Advertentie
advertisement

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie