Word het geweten van een merk

Donderdagavond organiseren ADCN en Adformatie een vakinhoudelijk debat over ‘Reclame met inhoud’. Roel Welling van Wefilm doet een voorzet.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Er wordt nogal eens lacherig gedaan over de maatschappelijke rol die reclame kan spelen, maar ik denk dat we met de macht van creativiteit heel verantwoordelijk om moeten gaan en écht iets kunnen betekenen.

Drie jaar geleden overspoelde de film ‘’ YouTube. Een Amerikaanse vader was furieus over de daden van de Afrikaanse leider Joseph Kony, die kindsoldaten drilde om mensen te vermoorden. De maker nam zelf de camera ter hand en probeerde zijn zoontje uit te leggen wat Kony voor gruwelijke daden beging. Het filmpje was zo puur en krachtig, dat de documentaire honderd miljoen keer werd bekeken. Eén individu zette Kony op de kaart en drong aan op concrete actie van de wereld. Ineens werd de boef Kony een fenomeen waardoor hij moest vrezen voor zijn ondergang…

Toen ik destijds het filmpje zag, was mijn vriendin zwanger van ons zoontje Mats. Een spannende periode waarin verantwoordelijkheid ineens betekenis krijgt. Zoals veel ouders in de dop, ging ik me zorgen maken over de tijd waarin hij moet opgroeien. Hoe zal de wereld eruit zien als hij zo oud is als ik? Als de olie op is en het rijzende water ons land overspoelt, kan hij zich dan nog redden? Hoe schattiger m’n kleine ventje me aankeek, hoe langer ik er ’s nachts over wakker lag. En dat terwijl ik overdag vrolijk commercials en virals regisseerde voor grote merken die vaak in de laatste plaats om mensen of de wereld geven. Ik wilde een soortgelijke bijdrage leveren als die Amerikaanse vader, maar hoe kan ik dat doen met mijn werk? Misschien alleen nog maar werken voor goede doelen? Maar ja, die waren al goed bezig. Misschien alleen nog maar werken voor bedrijven die al heel goed bezig zijn? Tja, daar is weinig winst te boeken. 

In die tijd waren we bij Wefilm bezig met de “Waarom wachten met iets moois zeggen, als het ook vandaag kan” -films die we voor DELA en Ogilvy mochten maken. Hoe sceptisch ‘het vak’ er ook over was, we zagen hoe prachtig het effect van een oprechte boodschap kon zijn. De commercial emotioneerde het publiek dat soms daadwerkelijk zélf mooie woorden ging delen. En nog mooier: de mensen gingen DELA meer dan ooit waarderen, waardoor DELA niet anders kon dan deze prachtige gedachte te integreren in de bedrijfsstrategie. Een reclamegedachte werd werkelijkheid en het bedrijf werd er misschien wel ietsje mooier van omdat ze zich nu ook aan de belofte moest houden.

Als we een merk met een geweldige film iets moois laten zeggen, is de kans dus groot dat het grote publiek dit waardeert maar ook concrete navolging eist. Zolang de boodschap oprecht is en bij het merk past ontstaat er een win-win situatie: mensen gaan het merk weer meer vertrouwen omdat het merk nuttig en gewetensvol handelt.

Ineens wist ik dat ik die docu niet hoefde te maken: ik wist nu hoe ook ik de wereld vanuit ons vak als filmmaker kon verbeteren. Hoe prachtig zou het zijn als we een beetje invloed hebben en bedrijven (waarvan sommigen ons toch min of meer de afgrond in hebben geleid) een beetje beter kunnen maken? Oké, het klinkt allemaal een beetje naïef, maar ik wil Mats later zeggen dat papa het op zijn minst geprobeerd heeft. Als het ons lukt om die ene bank nét iets gewetensvoller te laten handelen, of die fastfood-keten nét iets gezonder of groener te maken, dan is de eerste stap naar reclame met inhoud gezet. En zo kan ik weer rustig slapen.

Roel Welling is mede-eigenaar van Wefilm

Advertentie

Plaats als eerste een reactie

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie