'Work' van YoungCapital dit jaar verkozen tot beste reclamemuziek

Het jongeren uitzendbureau behaalt de hoogste notering met een compositie van Twan van Steenhoven, beter bekend als Big2 (van de Opposites)

De ranking van de Adformatie Reclamemuziek Top-20 is zojuist bekend gemaakt tijdens een uitzending van Business News Radio.

Bijna drieduizend keer werd er dit jaar een stem uitgebracht op een nummer in de . Dat is wederom een flinke toename in vergelijking met vorig jaar toen er bijna tweeduizend stemmen werden geteld. Wel kon er dit jaar een week langer worden gestemd. De peiling is gisteren aan het einde van de middag gesloten.

De meeste stemmen (39%) gingen naar Work. De campagne Work is bedacht door creative agency INDIE en geregisseerd door de 28-jarige Paul Geusebroek, een jong talent in de filmwereld. Hij gebruikte onder meer een oude Nishika-camera uit de 80&;s voor een sick 3D-effect.  De muziek versterkt dit effect. Twan van Steenhove (ofwel Big2, het maatje van Willem bij de Opposites) en Paul Laffree produceerden dit nummer speciaal voor deze film.

Dat Work bovenaan zou eindigen, was overigens een verrassing. Tot gisterochtend leek de Nederlandse Energie Maatschappij (NLE) op winst af te stevenen. Met een adembenemend slotoffensief wist YoungCapital (wellicht aangejaagd door het uitzendbureau of de fanbase van de Opposites?) op het laatste moment nog voorbij te steken. Met 27% van de stemmen legt de NLE beslag op een eervolle tweede plek.

Eigen composities

Het nummer is de soundtrack onder een film waarin de touwtjes van marionetpoppen worden doorbroken door een discus, symbool voor de manier waarop NLE pretendeert de telecommarkt open te breken. De componist is Erwin Steijlen en de zang is van onder andere Simon Feenstra, Myrte Buys en Natasja den Toom.

Liefst vier van de vijf topnoteringen in de Reclamemuziek Top-20 werden dit geschreven in opdracht voor een commercial. Dit geldt dus ook voor de nummers 3 (Transavia, muziek Massive Music) en 4 (Schoonenberg, muziek Audentity). De hoogste positie voor een ‘gewoon’ (bestaand) nummer is Take this Waltz van Leonard Cohen, dat is te horen onder de melancholieke commercial van NS Internationaal.

Hieronder de commercial met de muziek die door het Nederlandse publiek als beste is gekozen en de soundtrack onder de NLE-commercial.

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie