Zo wil Twitter minder afhankelijk worden van adverteerders

De nieuwe eigenaar Elon Musk wil meer inkomsten halen uit gebruikers, uitgevers en content creators.

In zijn eerste week als eigenaar en directeur van Twitter voert Elon Musk allerlei veranderingen door. De miljardair ontsloeg een groot deel van de bedrijfstop, bereidt een ontslagronde onder de duizenden werknemers voor en stuurde een brief naar grote adverteerders om hen gerust te stellen over de koers van het socialmediaplatform. Hij wil Twitter uitbouwen tot het 'meest gerespecteerde advertentieplatform'.

Tegelijkertijd moet Twitter minder afhankelijk worden van advertenties, die nu zo'n negentig procent van de inkomsten vormen. Musk kondigt daarom al meteen drie alternatieve verdienmodellen aan, hieronder uitgelegd. 

Een vinkje en minder reclames

'Power to the people!' Met die boodschap introduceert Musk zijn eerste idee om meer te verdienen aan de honderden miljoenen actieve Twitter-gebruikers. De optionele abonnementsdienst Twitter Blue stijgt in prijs van 5 naar 8 dollar per maand. De prijs kan per land verschillen, en zal in Nederland vermoedelijk rond de 8 euro uitkomen.

Wie een abonnement neemt, krijgt een vinkje achter zijn naam en dus een geverifieerd profiel. Een vinkje maakte geen onderdeel uit van het oude Twitter Blue-abonnement. Twitter verifieerde accounts handmatig en alleen van 'belangrijke' personen zoals overheidsfunctionarissen, journalisten en directeuren. Straks krijgt iedereen die de portemonnee trekt een vinkje, waardoor de verificatie verandert van een bewijs van echtheid in een bewijs van een betalend profiel. 

Wel zegt Musk dat er een 'tweede tag' komt voor 'publieke figuren zoals politici', om duidelijk te maken dat het om échte accounts gaat.

Musk geeft het Twitter Blue-abonnement ook andere, nieuwe voordelen. Abonnees zien straks de helft minder reclames, kunnen langere video's en audioberichten plaatsen en krijgen prioriteit in antwoorden, vermeldingen en zoekresultaten. Volgens de miljardair is de verbeterde zichtbaarheid van betalende gebruikers 'essentieel om spam en scam te verslaan.'

Samenwerken met uitgevers

Volgens Musk krijgen Twitter Blue-abonnees ook een ander voordeel. Zij stuiten straks niet langer op betaalmuren van journalistieke websites die samenwerken met Twitter. Welke uitgevers er willen samenwerken met het platform is nog niet bekend. Wat zij eraan zouden verdienen ook niet, en wanneer de functie beschikbaar moet komen evenmin. 

Tegelijk met deze aankondiging van Musk maakt Twitter bekend per direct te stoppen met reclamevrije artikelen voor Twitter Blue-abonnees. Zij zagen geen advertenties in journalistieke artikelen van deelnemende uitgevers. Die uitgevers kregen van Twitter een deel van de inkomsten uit het Twitter Blue-abonnement. 

Commissie uit content creators

De derde verandering die Musk in gedachten heeft, is inkomsten halen uit zogeheten content creators op het platform. Hij noemt het nieuwe verdienmodel in één zin op Twitter, maar The Washington Post zag het plan al in via interne documentatie. Volgens de Amerikaanse krant werkt Twitter aan een manier om gebruikers geld te laten vragen voor hun video's. Zij kunnen die achter een betaalmuur plaatsen en kiezen voor welk bedrag mensen de video's kunnen bekijken. Twitter gaat een commissie rekenen op het bedrag. Het Twitter-team is bezorgd over het mogelijk misbruiken van auteursrechtelijk beschermde content via de betaalmuur, meldt The Washington Post op basis van een interne e-mail. Onduidelijk is hoe het platform misbruik van content wil voorkomen.

Het betalen van content creators is volgens Musk 'absoluut essentieel'. 'Makers moeten geld kunnen verdienen.' Met de verandering lijkt de kersverse Twitter-eigenaar een betere vuist te willen maken tegen concurrerende socialmediaplatformen als TikTok, YouTube, Instagram en Facebook. Die laten content creators al langer geld verdienen aan originele content, en hanteren ook commissies. 

CMO is vertrokken

Wie Musk gaat helpen bij het onder de aandacht brengen van de veranderingen, is onduidelijk. Als gezegd is een groot deel van het topmanagement ontslagen, waaronder de ceo en cfo. Leslie Berland, de cmo van Twitter, is op 2 november ook vertrokken bij het socialmediaplatfom. Op moment van publicatie is niet duidelijk of at gedwongen of vrijwillig gebeurd is. 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie