Zo zet je als merk YouTube effectief in tijdens de coronacrisis

De vrijgekomen tijd spenderen we deels door meer video’s te kijken. Maar hoe speel je hier als merk of uitgever op in?  

YouTube

Het dagelijkse leven is grotendeels ontregeld door de coronacrisis; de zorg levert heldhaftige inspanningen, veel mensen werken thuis en de scholen en horeca zijn dicht. Hierdoor verandert ook ons mediagebruik. De vrijgekomen tijd spenderen we deels aan meer video’s kijken. Maar hoe speel je hier als merk of uitgever op in?  Hieronder drie manieren hoe uitgevers en merken dat nu al effectief doen en waar een enorme kans ligt die nog niet massaal wordt benut door merken.

Advertentie
advertisement

#1: Ga live

Je kan op YouTube vrij eenvoudig een live-uitzending starten op jouw kanaal. Dit is de ideale manier om direct in contact te treden met jouw kijkers. In Nederland speelt 3FM-DJ Sander Hoogendoorn hierop in. Vorige week genereerde hij al veel aandacht met zijn actie om radiostations wereldwijd tegelijkertijd ‘You’ll never walk alone’ te laten draaien, om de mensen in de zorg te steunen. Daarnaast organiseerde hij zaterdagavond het Grootste Huisfeestje van Nederland. Live vanuit zijn eigen woonkamer bouwde hij meer dan twee uur lang - met zijn kijkers - een feestje via YouTube.   

Niet alleen in ons land zet men YouTube live in. Ook in Groot-Brittannië zijn de scholen dicht en kijken mensen meer video’s. De vooral daar ontzettend populaire fitnesscoach Joe Wicks wil de Britten helpen om fit te blijven in deze moeilijke tijd. Dit doet hij door iedere dag live een fitness-les te geven op zijn YouTube-kanaal. Het resultaat? Kijkers doen in hun woonkamer massaal mee en Wicks genereert meer dan één miljoen views per aflevering. 

#2 Maak gebruik van jouw archief

Wat doe je als er tijdelijk geen nieuwe (sport)evenementen worden uitgezonden, maar je hebt wel een enorm archief aan beelden? Juist, dan gebruik je die.! Vooral sportorganisaties zoals de F1 met oude races, de Wereldvoetbalbond FIFA met klassieke WK-wedstrijden of clubs, zoals FC Utrecht die integraal oude Eredivisiewedstrijden uitzenden, maken hier gebruik van. Naast integrale verslagen is dit ook het ideale moment om compilaties van hoogtepunten te maken. Een ander format dat het heel goed doet op YouTube.

#3 Uitlegvideo’s  

Mensen hebben een enorme informatiebehoefte rondom de coronacrisis. Vooral achtergronden en antwoorden op prangende vragen kunnen middels uitlegvideo’s worden uitgelicht. Veel van deze video’s worden massaal bekeken. Denk aan De allesbepalende lijn in de coronacrisis van NOS op 3 (1,7 miljoen views), maar ook de video van NU.nl over het effect van coronavirus op je longen (309.000 views) en de video van Nieuwsuur over de effectieve aanpak van Taiwan (446.000 views). Internationaal scoort een kanaal als Kurzgesagt miljoenen views.

 


 

Grootste kans voor merken: Helpen met How-To video’s  

Bovenstaande drie manieren zijn zeer geschikte formats om in te zetten, maar vooral geschikt voor uitgevers. Maar hoe kan je YouTube nou als (klein) merk in deze tijd effectief inzetten? Dat kun je door jouw doelgroep te helpen. Er liggen namelijk enorme kansen om in te spelen op veranderend zoekgedrag en jouw doelgroep te helpen met how-to video’s. Ik sluit me dan ook volledig aan bij Gary Vaynerchuck. Hij stelt op LinkedIn dat je YouTube niet moet zien als een Netflix (entertainmentplatform), maar vooral als een zoekmachine en educatieplatform. 

De meeste merken vergeten vaak de enorme kans die het videoplatform ook biedt: namelijk dáár zijn waar jouw doelgroep zich aan het informeren en oriënteren is voor zijn of haar volgende aankoop. Om die kans te benutten is de aanpak vrij simpel: help de klant, want dan genereer je views. Degene die het beste helpt, wint en verschijnt bovenaan in de zoekresultaten. Niet alleen die van YouTube maar ook in Google, waar steeds vaker video’s verschijnen boven of tussen de tekstresultaten. Slimme merken doen dit al. Hieronder vier interessante mogelijkheden en voorbeelden op een rij.

  • Thuisfitness

Nu sportscholen en fitnesscentra gesloten zijn is er een enorme stijging in het aantal zoekopdrachten rondom thuis fitnessen. Sportscholen of leveranciers van fitnessapparaten kunnen hier op inspelen door hun (toekomstige) klanten te helpen met oefeningen die ze thuis kunnen uitvoeren. Naast fitness is er ook een enorme stijging te zien in de zoekopdrachten rondom yoga-oefeningen voor thuis.

  • Gezonde recepten

Nu je niet meer uit eten kan in restaurants en we thuis moeten koken, zoeken we massaal naar (gezonde) recepten. Een voorbeeld hiervan is bananenbrood waarvan het zoekvolume enorm is gestegen sinds de ingang van de quarantaine. Ook rondom andere recepten is dit waarneembaar. Voedingsmiddelenleveranciers en kooksites kunnen hierop inspelen door deze recepten uit te leggen in duidelijke instructievideo’s.

  • Zelf haar knippen

Nu ook kappers dicht zijn zoeken veel Nederlanders naar manieren om zelf hun haar te knippen. Welke schaar- of tondeusefabrikant pakt deze kans?

  • Verf

We hebben allemaal de rijen voor bouwmarkten gezien afgelopen weekend. Nederlanders gingen massaal klussen. Dat is terug te zien in de zoekopdrachten rondom bijvoorbeeld verf. Deze stijgen enorm hard. Slimme bouwmarkten en verffabrikanten spelen hierop in zodat de geïnteresseerde kijker in aanraking komt met jouw verfproducten.

Dit zijn slechts enkele kansen die zich nu voordoen door slim in te spelen op veranderend zoekgedrag in Google en YouTube. In veel meer branches liggen deze kansen voor het oprapen. Wie pakt die kans en helpt zijn doelgroep met video’s om zo de zoekresultaten te domineren?

Peter Minkjan is co-founder van YouTube Strategy & Services bureau 5PM.

Reacties:

**Bold** _italic_
Uw emailadres wordt uitsluitend gebruikt om mogelijk contact met u op te nemen naar aanleiding van uw bericht en is alleen zichtbaar voor de redactie.
Advertentie