Premium

48% meer online omzet voor supermarkten in 2017

De totale omzet steeg vorig jaar met 3,2 procent naar 35,59 miljard euro.

De supermarktomzet steeg in 2017 met 3,2 procent naar € 35,58 miljard. In 2016 lag de omzet op € 34,49 miljard euro. 
 

 

Mede door het toenemende belang voor online winkelen werd er in 2017 per kassabon 6,3 procent meer afgerekend: in 2016 lag het bedrag op 22,53 euro, in 2017 op 23,91 euro.
Het aantal uitgegeven kassabonnen 2017 daalde met 2,9 procent.

De online omzet steeg in 2017 met 48 procent (gemeten tot en met week 48). De online supermarktomzet was bijna 1,1 miljard euro in 2017. 



Het online omzetaandeel was in 2016 2.1 procent, en 2017 groeide dat aandeel naar 3.0 procent.|De online groei komt geheel op rekening van bezorgen van de boodschappen, vooral in de Randstad.


 

In de maand december van 2017 mat GfK een stijging van de supermarktomzet met 6,9 procent. 
In de Kerst en Oud & Nieuw-weken steeg de gemiddelde weekomzet met 6,4 procent naar 804 miljoen euro. Dit lag hoger dan de prognose van 779 miljoen. De Kerstweek (week 51) scoorde de hoogste weekomzet ooit met 961 miljoen euro, dit is 8,2 procent hoger dan de Kerstweek vorig jaar. 

Prognose 2018
Voor 2018 wordt een omzetgroei voor de supermarkten van 3 procent verwacht. De prognose is dat de omzet in de fysieke supermarkt met 2 procent zal stijgen en de online supermarktomzet met 30 procent. 
GfK verwacht dat circa 3,8 procent van de totale supermarktomzet in 2018 van online zal komen. 
 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie