Premium

5 gedurfde vragen aan Aart Lensink

De directeur van LVB Networks is deze maand gasthoofdredacteur van Tijdschrift voor Marketing, dat als thema heeft: contentmarketing.

! Wij van de redactie vroegen ons af, is er geen journalist aan jou verloren gegaan?

‘Mijn werkzame leven begon als journalist. M’n eerste stuk ooit stond in het destijds fameuze weekblad Nieuwe Revu. Daarna ben ik zelfs nog een tijdje reclamejournalist geweest, in de tijd dat drie vaktitels elkaar naar het leven stonden. Journalistiek blijft een prachtig vak. Maar uitgeven vind ik dan wellicht nog boeiender, als ik toch in de uitgeverijwereld zou werken. Toch ben ik het gelukkigst aan bureaukant.’  

In hoeverre moet je marketeers sturen bij het maken van contentmarketing? Weten ze zelf al best goed hoe het werkt of merk je dat er soms nog onduidelijkheden zijn?

‘Contentmarketing bestaat natuurlijk al heel lang, maar het vak draagt pas een jaar of vijf die naam. Dat is ook in de marketingwereld inmiddels een eeuwigheid. Met als gevolg dat al veel marketeers al goed snappen hoe het werkt. De ene marketeer moeten we soms iets meer naar de inhoud en de relevantie sturen dan de ander, laat ik het zo zeggen.’

We vragen het je gewoon: wat vind je een voorbeeld van een abominabele campagne?

‘Sommigen vinden geweldig. In alle eerlijkheid: ik vind het helemaal niets. Je kunt met het gegeven echt wel iets, maar het is zo vreselijk reclamisch uitgewerkt. Leuke plaatjes, geen verhaal. Dat is de samenvatting van The Story of Milk.’  

Je bureau LVB Networks is toch wel een van de lichtende voorbeelden in contentmarketingland. Kun je het geheim vertellen waarom jullie zo succesvol zijn?

- We denken graag zelf na en reageren niet op alle hypes. Daarbij proberen we het vak zo simpel mogelijk te maken.
- We beginnen elke dag op tijd.
- We weten dat een hele sterke strategie slechts het begin is. Heel veel goede ideeën stranden in slechte executie. Bij ons werken dus vooral heel veel hele goede makers.
- Er werken precies evenveel mannen als vrouwen bij ons. En dat al 20 jaar. En de mannen bespreken op maandagochtend gewoon als eerste het voetbalweekend. Een verworven recht.
- We vinden de klanten die bij ons passen en durven te stoppen met klanten met wie we uiteindelijk geen match hebben.
- We zitten niet in Amsterdam.
- We willen ons internationaal kunnen meten. Puur voor ons eigen plezier en onze eigen uitdaging. In onze fantasie zijn we nu al de beste van de wereld. We zijn dus gezond competitief.  

Dit wordt wel een lang lijstje hè..?’

En kun je ook zeggen wat ooit een grote flater van je is geweest?

‘In de eerste maand van het bestaan van Net5 maakten we een programma, Beurscafé, dat werd uitgezonden op zondagmiddag. Drie uur testbeeld ervoor, en drie uur erna. Een lege zender en daar stond ineens ons programma geprogrammeerd. Goede content vindt z’n weg, zeggen ze wel eens. Nou, toen nog niet.’ 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie