Aantal inzendingen ADCN stijgt weer

Na een dip vorig jaar zijn de inzendingen voor de ADCN weer tot boven de 1000 gestegen. De ADCN benoemt onder meer Hans van Dijk, Zwier Veldhoen en Antoine Houtsma als juryvoorzitter.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De heeft dit jaar 1004 inzendingen voor de Jaarprijzen ontvangen, 8,5% meer dan vorig jaar. Met name in Commercials (+25%) en Actiemarketing (+20%) werd meer ingezonden. De stijging is een teken dat ook de reclamebureaus weer vertrouwen krijgen in en/of profiteren van de herstellende economie. De ADCN verheugt zich over het feit dat het aantal inzendingen voor Jong Talent groeit van 36 in 2010 naar 48 dit jaar. Overigens kan dit ook betekenen dat nog altijd veel talent juist zonder werk is en zoekt naar mogelijkheden zich te profileren.
Niet alle categorieën groeiden: grafische vormgeving daalde met zo’n 38% van 83 naar 51. Andere onderdelen bleven nagenoeg gelijk.

De ADCN hervormde eind vorig jaar het jureringsysteem, nadat bij de vorige editie de kritiek was aangezwollen. In een poging de ADCN toegankelijker te maken, waren er teveel onbekende juryleden benoemd naar mening van veel leden. Een belangrijke verandering is dat de juryvoorzitters een belangrijke rol krijgen. Zij zijn niet alleen voorzitter van hun vakjury, maar nemen ook plaats in de jury Geïntegreerd en kiezen de nieuwe Lamp, de Staande Lamp voor het allerbeste werk. De juryvoorzitters zijn dit jaar: Zwier Veldhoen, They (Commercials), Dylan de Backer, DDB (Print & Buitenreclame), Paul Postma (Grafische vormgeving), Hans van Dijk, Skipintro (Interactief), Pieter Scheltema, Being There (Actiemarketing), Erik de Graaf, Millford Brand ID (Verpakkingen), Antoine Houtsma, Alfred (Geïntegreerd). De voorzitters staan in een statement op de bres voor lef, kwaliteit en diepgang. Paul Postma: ‘Juist in deze tijd waar diepgang en kwaliteit onder druk staan door vluchtige media en klanten die economie belangrijker vinden dan creatief onderscheidend werk moeten we topwerk nomineren en bekronen.’

Het aantal juryleden is teruggebracht door vak- en deeljury’s samen te voegen en er is gekozen voor recent bekroonde of genomineerde leden. Dit leidt tot zwaardere jury’s, maar niet tot probleemloze zo blijkt bijvoorbeeld uit de samenstelling van de jury Commercials , waar behalve creatieven ook regisseur Jeroen Annokkee (Czar) en editor Marc Bechtold (The Ambassadors) in zitten. Beiden zijn betrokken bij een aantal potentiële winnaars, zoals Alfred’s Pietertje voor Calvé of TBWA’s Zichtgarantie voor Pearle en zullen daardoor vaak niet kunnen meestemmen. Sicco Beerda, die zich vanuit het ADCN-bestuur over de hervorming heeft gebogen, zegt hierover: ‘Een angstpunt is natuurlijk dat een deel van de juryleden voortdurend op de gang staat, zoals in het verleden ook wel is gebeurd. Toch wilden we de beste mensen bij elkaar hebben. Daarbij onderkennen en accepteren we dit probleem en zullen we de werkbaarheid in de gaten houden.’

Een andere verandering, dat werk in niet meer dan één categorie goud kan winnen, is ook niet onomstreden. De analogie van sportwedstrijden wordt er regelmatig bijgehaald: de beste hardloper, schaatser of zwemmer kan ook op meer dan een afstand goud winnen, waarom het beste reclamewerk dan niet? Beerda: ‘Het gebeurt vaak bij festivals dat één case heel veel wint en niet altijd in de goede categorie. Wij willen dat voorkomen.’ Wat als juryvoorzitters voet bij stuk houden en gaan staan voor het Goud in hun categorie? ‘Dan krijgen we een ingewikkelde discussie. Gelukkig hebben we meer juryvoorzitters en de meerderheid van stemmen geldt. We hebben dit overlegd met de voorzitters en zij staan erachter.’

De ledenjurering gaat 15 februari van start. De uitreiking vindt plaats op donderdag 21 april in Tuschinski in Amsterdam.

De volledige lijst met juryleden:

JURY’S 2011

COMMERCIALS
- FILMREGIE
- YOUNG DIRECTORS
- GELUID
Zwier Veldhoen (voorzitter)
Jorn Kruijsen
Bas Korsten
Jeroen Annokkee
Mischa Shreuder
Jurriaan Balhuizen
Marcel Hartog
Marc Bechtold
Pim Kok

PRINT & BUITENRECLAME
- ACTUALITEIT
- ARTDIRECTION
- COPY
Dylan de Backer (voorzitter)
Bart Oostindie
Dieuwer Bulthuis
Bas Engels
Thijs de Boer
Jeroen van der Sluis
Béla Stamenkovits

GRAFISCHE VORMGEVING
- ILLUSTRATIE
- FOTOGRAFIE
Paul Postma (voorzitter)
Marco de Jong
Raphael Bartels
Christian Borstlap
Jaap Vliegenthart
Martin Cornelissen
Thomas Widdershoven

INTERACTIEF
Hans van Dijk(voorzitter)
Floris Hülsmann
Thijs Biersteker
Sicco Beerda
Galen Graham
Chris Baylis
Peter de Lange

ACTIEMARKETING
Pieter Scheltema (voorzitter)
Alfred Petrie
Björn Diemer
Patrick de Zeeuw
Pepijn Rooijens
Shanta Schreuder
Hugo Rütter

VERPAKKINGEN
Erik de Graaf (voorzitter)
Oscar van Geesbergen
Jaap Sinke
Danny Debisarun
Alvin Chan
Edwin Vollebergh
Yew Kee Chung

GEINTEGREERD
Antoine Houtsma (voorzitter)
Dylan de Backer
Zwier Veldhoen
Hans van Dijk
Pieter Scheltema
Paul Postma
Erik de Graaf

JONG TALENT
Aad Kuijper
Bernd Weeke
Wencke van Amstel
Stephan Gonnissen
Sicco Beerda
Daniëlle van Hengst
Marvin Pupping
Tim Voors
Joppe Andriessen
Daniel Samama
Laurine Verweyen
Thomas leGras
Joey Boeters
Corinne Jongh
Merel Hoogendorp

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie