Aantal mobiele aankopen haalt desktopaankopen in

Onderzoek Criteo wijst uit: omslagpunt voor online retailers bijna bereikt

Wie zijn webshop nog niet heeft afgestemd op de mobiele gebruiker, loopt achter de feiten aan: het aantal mobiele aankopen staat namelijk op het punt het aantal desktopaankopen in te halen. Dat meldt Criteo, specialist op het gebied van performancemarketing – in zijn State of Mobile Commerce Report H1 2016.

In dit onderzoeksrapport over het eerste halfjaar van 2016 blijkt dat bijna de helft (45 procent) van de verkopen van Nederlands grootste onlineretailers plaatsvond via een mobiel device. In Japan en het Verenigd Koninkrijk is dit omslagpunt inmiddels al bereikt en wordt er meer online verkocht via mobiele devices dan via de desktop.

Het merendeel van de mobiele aankopen betreft fashion (42%), maar ook de categorieën home en sportartikelen zijn met een groei van respectievelijk 16% en 14% hard op weg deze sector in te halen.

Uit het onderzoek blijkt verder dat er steeds meer mobiele aankopen worden gedaan met de smartphone, terwijl de tablet juist inboet aan populariteit. Het merendeel van de smartphoneaankopen gebeurt op Android-devices, maar met een jaar-op-jaargroei van 55% zit het er dik in dat de iPhone dit snel inhaalt.

Piet-Hein Kerkhof, managing director Northern Europe bij Criteo: &;Om omzet te vergroten, moeten retailers zorgen voor een sterke app en mobiele website, en een mobiele-targetingstrategie hanteren om het contact met shoppers te behouden, waar en wanneer zij ook browsen en hun aankoop voltooien.&;

 

Hoofdpunten uit het onderzoek:

  • Mobiel shoppen overheerst. Het aantal shoppers dat online browset en producten aanschaft – zowel via desktop als mobiel – blijft toenemen. Een toenemend aantal transacties vindt plaats op mobiele apparaten. Retailers met een geoptimaliseerde mobiele-shopervaring – zowel in-app als op mobiele websites – lopen voor op hun concurrentie en blijven aantrekkelijk voor consumenten.
  • Shoppers met focus op smartphone. Terwijl aankopen via de tablet gestaag afnemen, wordt de smartphone juist steeds prominenter als voorkeurshopdevice. Dat komt bijvoorbeeld doordat transacties steeds eenvoudiger worden dankzij functies als vingerafdrukherkenning, maar ook doordat steeds meer retailers een mobielvriendelijke website hebben. Om hun op de smartphone gerichte publiek te bereiken, moeten alle retailers een marketingstrategie hanteren, waarin mobiel centraal staat en er aandacht is voor in-app en een mobiele website. De topmarkten op basis van het aandeel mobiele transacties in verhouding tot retailtransacties, en de landen met het hoogste percentage mobielvriendelijke websites – Japan, het Verenigd Koninkrijk en Zuid-Korea –, zagen inderdaad de hoogste conversieverhouding.
  • Uitgebreide apps zorgen voor hogere uitgaven. Een slimme, intuïtieve en nuttige shopping-app helpt consumenten moeiteloos shoppen op mobiele apparaten. Functionaliteiten als aanwezigheid op het startscherm, direct laden, offline content, pushmeldingen, personalisering en toegang tot native functionality zorgen voor consumenten voor een waardevolle mobiele-shopervaring. Merken die zorgen voor zulke functierijke omgevingen en een consistente en relevante ervaring – ongeacht welk device de consument gebruikt – dragen bij aan een hogere retentiegraad en conversieverhouding. Bij retailers met een uitgebreide mobiele app was in het tweede kwartaal van 2016 54 procent van hun mobiele transacties in-app-gegenereerd: een toename van 47 procent ten opzichte van 2015. Via apps worden veel meer aankopen voltooid dan via andere online-shopkanalen en convergeren drie keer zoveel shoppers dan via een mobiele websites. Met een gemiddelde van 127 dollar dat in-app werd uitgegeven, versus 100 dollar op desktop en 91 dollar op mobiele websites, zagen mobiele apps voor het eerst hogere waarden dan op de overige onlinekanalen. Retailers met de meest doorontwikkelde mobiele apps genereren negentig procent meer conversies dan opkomende retailers.

State of Mobile Commerce Report

Het State of Mobile Commerce Report wordt sinds 2014 gepubliceerd en analyseert trends in mobile commerce om marketeers inzicht te geven in onlinekoopgedrag.  Voor het rapport in 2016 analyseerde Criteo transactiedata van meer dan 3.300 onlineretailers die per jaar zo’n 1,7 miljard onlinetransacties voor hun rekening nemen.

Lees voor het volledige onderzoek en voor aanbevelingen op het gebied van onlinesales het .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie