Creatie & Campagnes

ABN Amro geeft kaaswinkel een livestream en scoort daarmee een internationale hit

Claartje Vogel, redactie | 29 september 2017, 14:36

Toen het nieuws op Reddit belandde, stroomden de wereldwijde bestellingen binnen

Kaasboer Kaan en zijn team zitten geen moment stil sinds ze een livestream in de winkel hebben. Kaan's Kaashandel in Alkmaar heeft een internationale primeur met de lancering van 's werelds eerste Stream Store. Op de website kun je kaas bestellen en vragen stellen aan de winkelier. Je ziet via live-video hoe Kaan en zijn team het stuk kaas voor je pakken, aansnijden en op de post doen.

Het nieuws over de livestream werd niet alleen opgepikt door Nederlandse media, maar ook door de internationale website Reddit. Sindsdien zijn er kazen besteld vanuit Zweden, Portugal, Engeland, Duitsland, België en de Verenigde Staten.

Sectorbank?
Bureau Buutvrij for life bedacht de actie voor ABN Amro. Reuben Alexander: 'De briefing was: laat zien dat ABN een sectorbank is. Via Google kwamen we erachter wat de bank daarmee bedoelt: laten zien dat ze verstand hebben van elke sector. Dat hebben wij in de praktijk gebracht, door met deze actie de IT-sector en de kaassector bij elkaar te brengen.'

De markt verandert
De bank laat zien hoe je kleine retailers kunt helpen met inzichten uit de markt. Jan Kaans winkel was online niet zo goed zichtbaar en daar moest dit experiment verandering in brengen. De kaasboer was direct enthousiast toen ABN vroeg om mee te werken aan het experiment. 'We willen mee met de tijd', vertelt hij. 'Zeker nu de volgende generatie in het bedrijf zit. Je ziet dat de consument en de markt verandert, de winkelstraat verandert en wij moeten mee.'

Onderzoek van ABN
De actie sluit aan bij een onderzoek dat ABN onlangs publiceerde. Hierin concludeert de bank dat consumenten speciaalzaken erg waarderen, maar dat die winkels het moeilijk hebben. De bank adviseert zelfstandige winkeliers om meer in te zetten op online.

Voor ABN is het belangrijkste doel een positief sentiment rondom het merk. Online krijgt de actie in elk geval goede kritieken, op Reddit inmiddels meer dan 400 reacties.

 

Dit zijn Kaan en zijn team na de tweehonderdste bestelling.

 

 

 

Mensen kunnen tot en met zaterdag 18:00 uur kaas bestellen in de Stream Store. Daarna krijgt Kaan's Kaashandel een permanente webshop, zonder liveverbinding.

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

Peter C.H. van Leeuwen

(29 september 2017, 16:09)
Top idee! Ik ben tikkie 'n beetje jaloers..........
Avatar

Boris Nihom

(30 september 2017, 17:05)
Lekker hoor
Avatar

Alfred Knorr

(3 oktober 2017, 7:56)
Waarom is de live streaming slechts tijdelijk en vervolgens geen onderdeel van de aanstaande website? Is het geen haalbaar business model? Dus eigenlijk een marketing PR stunt? (wel een ontzettend goede trouwens!).

Gerelateerde items kaans stream store buutvrij for life Abn

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs