Aftellen naar een nieuw online platform

Elsbeth Eilander, redactie | 28 november 2013, 17:22

Volgende week is het zover, dan starten we met een nieuw online platform voor Adformatie, Communicatie en Tijdschrift voor Marketing. Voor Molblog een belangrijk moment, want dan gaat de site samen verder met MarketingOnline.nl.

Het afgelopen jaar hebben we hard gewerkt aan een nieuw online platform waar , , MolBlog en samenkomen. Zodat de bezoeker, of die nu werkzaam is in communicatie, marketing, reclame of media, makkelijker toegang heeft tot alle relevante content. En het oog wil ook wat, dus we hebben het design grondig aangepakt.

Wat is er precies nieuw:

- Volledig responsive: De nieuwe site is op mobiel, tablet en desktop optimaal toegankelijk.

 

- De look & feel: het design is compleet vernieuwd, newsier en we maken gebruik van meer beeld.

 

- Drie homepages, één platform: Adformatie.nl, MarketingOnline.nl en CommunicatieOnline.nl geven toegang tot alle content die Adfo Groep biedt.

 

- Channels: op de nieuwe sites geven de homepages het overzicht. We werken met channels om de diepte in te gaan. Alle artikelen worden overzichtelijk samengebracht en gebundeld in die channels.

 

- 250 bloggers: Nieuws en blogs staan op de nieuwe sites door elkaar heen. We hebben de beste experts - 250 over de drie sites - gevraagd of ze hun kennis, inspiratie en meningen via ons platform willen delen. De redactie blijft uiteraard bovenop het nieuws zitten.

 

Het nieuwe online platform heeft de bekende channelstrategie van MarketingOnline.nl en Molblog.nl overgenomen. Met de channels willen we meer de diepte in en ruimte geven aan communities. We starten er nu met 8 op MarketingOnline.nl: Strategie, Merken, Digital, B2B, Dialogue, Design, Data/insights en Carrière.

 

Bloggers kunnen zich bij een channel aansluiten en samen een onderwerp aanpakken. Daar hebben we het afgelopen jaar mee geexperimenteerd op Molblog, en daar zijn mooie samenwerkingen uit voortgekomen, resulterend in series over trends, design, big data, financiële marketing en brand activation. We gaan dat de komende tijd verder uitbouwen.

 

Molblog
Het nieuwe platform betekent ook dat Molblog na negen jaar eindelijk samen komt met de ‘moedersite’, MarketingOnline.nl. We hebben de beslissing lang genoeg voor ons uitgeschoven, maar de kogel is door de kerk!

Molblog zijn we in 2004 gestart als apart blog van MarketingOnline.nl. MOL noemden we die site intern, dus de naam Molblog.nl was snel bedacht. Een apart blog, omdat dat toen de slimste (en snelste) oplossing was. Daarna heeft de site zich snel ontwikkeld tot een belangrijk marketingblog.

Ik ben er samen met Kari-Anne al die tijd bij geweest. En een ontzettend leuke tijd was het! , , , ,

We zijn de afgelopen tijd in het archief gedoken om de meest opmerkelijke blogs boven water te halen. De komende week zie je ze hier terug!

Waarom hebben we dan besloten om met een gecombineerde site verder te gaan? Die wens lag er al langer. De aparte status was geen ideale situatie. Zorgde voor versnippering: van content, bezoekers, aandacht. En voor onduidelijkheid bij onze lezers. Ook wat betreft onze social media-kanalen. We willen nu stappen vooruit maken, maar dat gaat slecht als je je aandacht over 2 sites moet verdelen.

Het einde van een tijdperk? Misschien, maar het bloggen blijft, wordt beter ook. We mogen op het nieuwe platform een hoop nieuwe bloggers verwelkomen, variërend van CMO’s van bekende bedrijven tot packagingdeskundigen, brandinggoeroes, strategen, innovatie-experts en directeuren van digital marketing- en social mediabedrijven. Aangevuld met de bloggers vanuit Adformatie en Communicatie.

Wat wil de bezoeker?
We hebben ons het afgelopen jaar bezig gehouden met de vraag: wat willen onze bezoekers? We hebben veel gesproken met mensen uit het vak en daaruit is gebleken dat onze lezers alles willen: soms diepgang, praktische tips en learnings uit het buitenland, dan weer nieuws, verstrooiing of roddels dichtbij huis. Het ene moment snel geïnformeerd worden, op het andere moment inzoomen op een bepaald onderwerp. Het nieuwe platform moet in die behoeften gaan voorzien.

Dit is pas het begin. Het nieuwe publicatieplatform is het fundament van waaruit we verder gaan bouwen. De bezoeker kan straks ook weer vacatures, events en campagnes op de sites vinden. De komende weken worden al deze onderdelen vernieuwd, net als de webshop.

In de eerste maanden van 2014 wordt een stevig kennisplatform aan de sites toegevoegd waarbinnen de bestaande databanken met gegevens over bureaus en cases worden gebundeld in een nieuwe, geïntegreerde intelligence-omgeving voor de gehele Adfo Groep. En zo blijven we doorbouwen en verbeteren.

Uiteraard zorgen we voor een zachte overgang. Alle content blijft bewaard en verhuist mee. Houdt u de komende tijd dus de in de gaten!

Over de auteur

Elsbeth Eilander
Adjunct-hoofdredacteur Adfo Groep-redactie Lees meer over Elsbeth Eilander

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Marketingonline.nl Molblog.nl Communicatieonline.nl

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs