Air France-KLM verlaagt prijzen en verkoopt meer tickets

Het stakingsdebacle kostte het concern een half miljard euro, maar als je dat niet meerekent, groeide AF-KLM in september.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Air France-KLM heeft in september meer tickets verkocht, maar opnieuw tegen lagere tarieven. Dat blijkt uit de vervoersstatistieken die het Frans-Nederlandse bedrijf donderdag naar buiten bracht.

Het beeld ten opzichte van vorig jaar september is zwaar vertekend door de staking die Air France toen trof. De piloten legden uit onvrede over een nieuwe herstructurering twee weken lang het werk neer, waardoor veel vluchten kwamen te vervallen. Dat kostte het bedrijf circa een half miljard euro.

Het aantal passagiers voor Air France, KLM en de Franse regionale vervoerder HOP! groeide met 23,6 procent tot 7,1 miljoen. Prijsvechter Transavia voegde daar nog eens 1,2 miljoen reizigers aan toe, een stijging met 8,4 procent. Dat was met name te danken aan de Franse tak, die momenteel stevig groeit en ruim een derde meer tickets verkocht.

Gecorrigeerd voor de effecten van de staking van vorig jaar nam het passagiersvervoer, waarin ook de gevlogen afstand per betalende passagier wordt meegewogen, met 1,6 procent toe. De capaciteit lag 1 procent hoger. Daarbij stonden de ticketprijzen nog altijd duidelijk onder druk, aldus het luchtvaartconcern. Dat is al sinds vorig jaar zomer het geval.

De gemiddelde bezettingsgraad van de toestellen van Air France-KLM bedroeg 87,3 procent, tegen 86,8 procent een jaar eerder. Bij Transavia was 91,6 procent van de stoelen aan boord bezet. In september 2014 was dit 92,4 procent. Van de beschikbare vrachtruimte werd 59,9 procent benut, wat een daling betekent met 2,9 procentpunt.

Bron: ANP

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie