ANWB sterkste verzekeringsmerk

Daarmee wordt Centraal Beheer Achmea van de troon gestoten, blijkt uit onderzoek van Interbrand en am.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het gaat om een consumentenonderzoek van de vaktitel en het merkenadviesbureau met hulp van onderzoeksbureau Multiscope. De merkkracht van verschillende verzekeraars is in kaart gebracht. Interbrand evalueert de verzekeraars op hun prestaties, kijkend naar de zes belangrijkste merkkrachtfactoren: authenticiteit, relevantie, differentiatie, consistentie, aanwezigheid en begrip.

Aan de hand van deze evaluatie blijkt de ANWB het sterkste verzekeringsmerk. Het feit dat de ANWB in de kern geen verzekeringsmerk is, wordt ruimschoots gecompenseerd door het idee dat het klantbelang voorop staat bij de organisatie en een goed begrip van het merk onder consumenten. Univé als coöperatie zonder winstoogmerk en Interpolis met de boodschap die gericht is op preventie worden ook als klantgericht gezien. Ook stijgers Menzis en Klaverblad zetten de klant centraal in hun communicatie, met een hogere merkkracht tot gevolg. Centraal Beheer, de nummer één van vorig jaar, scoort over de gehele linie goed, maar is weinig differentiërend.

Verzekeraars zien andere sterke merken
Volgens medewerkers van verzekeringsmaatschappijen, in functie variërend van medewerker tot directielid, is Nationale-Nederlanden - de nummer vijf volgens consumenten - met afstand het sterkste merk. Ook plaatsen zij Delta Lloyd (21e volgens de consument) en ASR (34e bij consumenten) in de top 10 en scoort ook AEGON bij verzekeraars beter dan bij consumenten. De ANWB komt daarentegen niet in de top 10 voor. Ook opvallend: verzekeraars vinden zichzelf in hoge mate onderscheidend, terwijl consumenten verzekeraars juist niet differentiërend vinden.

Verzekeringsmaatschappijen lijken bij het inschatten van de kracht van merken relatief veel belang te hechten aan ‘een traditie als verzekeraar’. Maar consumenten zitten juist te wachten op verzekeraars die zich onderscheiden: partijen die een consistent, geloofwaardig verhaal koppelen aan een optimale klantbeleving. &;Klanten sluiten steeds minder verzekeringen af via tussenpersonen, waardoor een sterk, klantgericht merk steeds belangrijker wordt&;, zegt Jelger Arnoldussen van Interbrand. &;Het is duidelijk dat met name traditionele verzekeraars hiermee worstelen. Het worden spannende tijden voor deze organisaties, zeker omdat meer dan de helft van de ondervraagde verzekeraars denkt dat organisaties als Google en Apple op termijn verzekeringen aan zullen bieden. Juist deze partijen zijn innovatief en in staat om klantgericht te werken, waardoor zij echte verandering teweeg kunnen brengen.&;

De top-3 volgens consumenten is: 1 ANWB 2 Centraal Beheer Achmea en 3 Univé. Bij verzekeraars is dat 1 Nationale Nederlanden 2 Centraal Beheer Achmea en 3 Interpolis.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie