Automated trading nu ook voor radio - UPDATE

Roderick Mirande, redactie | 29 augustus 2013, 6:13

The Media Exchange lanceert een automated trading platform voor digitale radiozenders in Nederland.

Op 1 september aanstaande gaat The Media Exchange van start. Dat is een onafhankelijk automated trading platform waarop mediabureaus reclamezendtijd van digitale radiostations kunnen inkopen. Initiatiefnemers van The Media Exchange zijn Arthur Hoogendijk en Allard Posthumus.

De radio stations waar The Media Exchange mee start, zijn de digitale stations van de 538 Groep, Sky Radio Group, BNR Nieuwsradio, Soul Radio en DeepFM. Met BNR Nieuwsradio wordt een test uitgevoerd voor bepaalde dagen en tijdvakken. Reclamezendtijd op de digitale stations van de publieke omroep kan niet worden ingekocht via The Media Exchange.

image

The Media Exchange verwacht dat zowel digitale radiostations als adverteerders van radio automated trading zullen profiteren omdat het voordelen op het gebied van effectiviteit en efficiency zou opleveren.

The Media Exchange biedt een technologisch platform waardoor digitale radio ‘real time’ kan worden ingekocht en op dezelfde wijze gemeten kan worden als online display advertising.

Hoogendijk zegt dat het nu nog moeilijk te zeggen is hoe groot de markt voor online radioreclame is. 'Ik verwacht dat we daar later dit jaar wel een beeld van hebben.'

Volgens Hoogendijk genereert Spotify ('als je die meerekent'), by far de meeste reclameomzet.

Posthumus verwacht dat automated trading de komende jaren zal uitgroeien tot dé technologie die voor alle digitale mediumtypen gebruikt zal worden om reclameruimte te verhandelen.

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items The Media Exchange