Beleving e-mailnieuwsbrief op computer en smartphone totaal verschillend

Adaptive design werkt beter dan responsive design, wit is de ideale achtergrondkleur en de call-to-action kun je het beste per device aanpassen.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit is de belangrijkste conclusie uit een usability en eye-trackingonderzoek naar e-mailnieuwsbrieven van onder andere Ziggo, De Telegraaf, Ohra, WWF en ANWB. 

De focus van het onderzoek lag op het ontdekken van verschillen en overeenkomsten in de gebruikerservaring van e-mailnieuwsbrieven op computer en smartphone. Voor het onderzoek zijn twaalf e-mailnieuwsbrieven  onder de loep genomen. Het onderzoek is uitgevoerd door MediaTest en de DDMA Commissie Email Research.

De drie belangrijkste conclusies van het onderzoek zijn:

  • Het moment van het lezen van een e-mailnieuwsbrief op de smartphone en computer verschilt. 
  • Een responsive design leidt niet meteen tot een goede mobiele e-mailnieuwsbrief.
  • De hoeveelheid en het soort content zijn van grote invloed op het doorklikgedrag.

Aanbevelingen
Het onderzoek levert concrete aanbevelingen op om e-mailnieuwsbrieven op smartphone en desktop te optimaliseren. Zo is het slimmer om een adaptive design te gebruiken in plaats van responsive design. Wit is bovendien de ideale achtergrondkleur en het is aan te raden de CTA’s (call-to-actions) per device aan te passen. Alle conclusies en aanbevelingen worden uitgebreid besproken en geïllustreerd met heatmaps.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie