Bezitter digitaal abonnement kijkt toch analoog

Bezitters van een digitaal abonnement blijven in bepaalde gevallen onbewust analoog kijken. Vooral in de beginperiode van het abonnement bestaat geregeld verwarring bij een aantal gezinsleden.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijkt uit kwalitatief onderzoek dat Stichting KijkOnderzoek (SKO) door Intomart GfK heeft laten uitvoeren onder gebruikers van digitale televisie. Nu digitale televisie in 40 pct van de Nederlandse huishoudens aanwezig is, wordt de vraag volgens SKO steeds relevanter op welke manier mensen er gebruik van maken.

Binnen de huishoudens die deelnamen aan de interviews, die bij hen thuis plaatsvonden, waren het met name vrouwen en oudere kijkers die onbewust analoog blijven kijken. Daarnaast kijkt men soms met opzet via de analoge kabel omdat het makkelijker is om dit 'even snel aan te zetten'. Ook wordt bewust Teletekst via de analoge kabel gebruikt omdat deze niet altijd digitaal te verkrijgen is. Verder zijn andere televisies dan het huiskamertoestel in digitale huishoudens (zoals op de slaapkamer) verantwoordelijk voor een groot deel van het analoge kijken.

De huishoudens in het onderzoek geven bijna allemaal aan dat de betere beeldkwaliteit de belangrijkste reden is om voor digitale televisie te kiezen. De behoefte aan een beter beeld komt soms voort uit een slechte uitgangssituatie, bijvoorbeeld slechte ontvangst van één of meerdere zenders. Vooral de jongere mannen in het onderzoek zijn bij hun keuze voor digitale televisie het meest voor het betere beeld gegaan, al dan niet in samenhang met een nieuwe breedbeeld-flatscreen televisie.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie