BIC verzamelt handschriften en komt met universeel lettertype

Mensen uit 150 verschillende landen zonden meer dan 1,7 miljoen karakters in.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Het project is gecreëerd en geconceptualiseerd door creatief bureau DDB en het werd uitgevoerd door digitaal productiebedrijf MediaMonks.

De Franse producent BIC is de opdrachtgever voor het project. De producent die eerder op de markt bracht (beiden geflopt), is vandaag de dag vooral bekend van zijn producten in schrijfwaar en watersport.

BIC organiseerde de actie voor een universeel lettertype als eerbetoon aan de BIC Cristal balpen. De balpen werd sinds 1950 meer dan 100 miljard keer geproduceerd en is daarnaast ook de meest gegeten pen.

De uitdaging van dit project was om de handschriften van de gebruikers over de hele wereld te digitaliseren om er één lettertype van te maken. Gebruikers werden uitgenodigd om hun handschrift in te leveren via deze site. Door de mobile connect technology konden gebruikers direct op hun smartphone of tablet schrijven. Op die manier zijn meer dan 1.725 miljoen karakters geüpload. Gebruikers konden op de website ook gelijk hun eigen handschrift vergelijken met het gemiddelde handschrift.

Jan Propach, creatief directeur bij DDB Düsseldorf:  ‘Ons handschrift is een van onze persoonlijkste bezittingen. Omdat de BIC pen een van de meest gebruikte schrijfinstrumenten is en miljarden mensen dit product gebruiken, vroegen wij in ons af: Hoe zou een universeel lettertype eruit zien? Het nu verkrijgbare lettertype geeft ons eindelijk een antwoord op deze vraag’.

Vanaf nu kan iedereen het lettertype downloaden en gebruiken.

Credits:
Klant: Société BIC
Claire Gerard, Communicatie

Bureau: DDB Düsseldorf
Eric Schoeffler, Chief Creative Officer
Dennis May, Managing Director Creative
Jan Propach, Creative Director
Dominika Zajac, Art Director
Fabian Jung, Art Director
Christian Bueltmann, Art Director
Tobias Hecking, Copywriter
Sönke Bruns, Project Manager

Productiebureau: MediaMonks
Jouke Vuurmans, Executive Creative Director
Joris Pol, Executive Producer
Quinten Beek, Project Director
Nicolas Mollien, Creative/Art Director
Matthijs Klip, Data Creative
Willem Baas, UX
Elbert Niezen, Designer
Jorge Garcia, Designer
Maxwell Reed, Animator
Hendrik-Jan de Harder, Front-End Developer
Nigel Manson, Front-End Developer
Richard Mulder, R&D Developer
Johan Holwerda, Canvas Specialist
Chase Sillevis, Back-End Developer
Matthew Elworthy, Copywriter

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie