Merk & Strategie

Bioscoopbezoek stijgt in 2015 naar 33 miljoen

Roderick Mirande, redactie | 5 januari 2016, 14:00

Sinds 1967 zijn er niet zoveel mensen naar de film gegaan.

De Nederlandse bioscoopsector heeft een heel goed jaar achter de rug. Dat concluderen het de Nederlandse Vereniging van Bioscopen en Filmtheaters (NVBF) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF). Het aantal bioscoopbezoekers in Nederland in 2015 steeg met 7 procent. Afgelopen jaar gingen er in totaal 32.951.335 personen in Nederland voor een film naar een bioscoop of het filmtheater. Sinds 1967 zijn er niet zoveel mensen naar de film gegaan. De groei is volgens NVBF en NVF te danken aan de voortdurende investeringen in bioscopen en filmtheaters, maar het filmaanbod zorgde ervoor dat 2015 extra goed kon worden afgesloten.

276 miljoen euro
De best bezochte films (zie top 10 onderaan) van 2015 waren Spectre, Minions en Jurassic World. Star Wars: The Force Awakens gaf de kerstomzet een forse zet. Ook de Nederlandse films Gooische vrouwen 2 en Michiel de Ruyter droegen bij aan het succes van 2015. De totale omzet uit kaartverkoop kwam in 2015 uit op een kleine 276 miljoen euro. In 2014 lag dat op bijna 250 miljoen euro. Dat is ruim 10 procent meer. De cijfers werden vandaag bekendgemaakt tijdens de traditionele nieuwjaarsreceptie van de NVBF en de NVF in Pathé Tuschinski in Amsterdam.

Uitbreiding
Een belangrijke drijfveer achter het succes van 2015, zo zeggen NVBF en NVF in een toelichting, is de verdere uitbreiding van de capaciteit in Nederland. Het totaal aantal filmzalen nam toe met 34 tot een totaal van 893. Er kwamen 6.250 bioscoopstoelen bij in 2015. NVBF en NVF: ‘Bioscoopondernemers investeerden niet alleen in een uitbreiding van de capaciteit, er werd ook sterk ingezet ook technologische vernieuwing en nog meer aandacht voor de klant. Zowel het aanbieden van een gezellig avondje uit als het creëren van een ontmoetingsplaats waar mensen ook terecht kunnen voor speciale evenementen en alternatieve programmering is door de bioscopen en filmtheaters extra aandacht gegeven.’

Nederlands product
Voor de Nederlandse film was 2015 een goed jaar, maar er werd wel marktaandeel ingeleverd. Het aandeel op basis van het bezoek was 18,7 procent (in 2014: 20,8 pct). In totaal gingen er ruim 6,1 miljoen bezoekers naar een Nederlandse film in de bioscoop of het filmtheater.

De top drie bestond uit:

  • Gooische vrouwen 2 (818.113 bezoekers)
  • Michiel de Ruyter (693.202 bezoekers)
  • Ja, ik wil! (368.096 bezoekers).

De bioscoopsector zegt het belang van aandacht voor de Nederlandse film te blijven onderkennen. Voor de producenten van Nederlandse films was er in 2015, door de inzet van de NVBF en de NVF, een bijdrage van meer dan 2,1 miljoen euro beschikbaar in het Abraham Tuschinski Fonds.

 

IMAX
In 2015 liet de consument zien dat hij extra geld over heeft voor de unieke ervaring die bioscopen te bieden hebben, zoals vertoningen in 3D, IMAX en Dolby Cinema. De stijging van de gemiddelde ticketprijs laat zich daardoor verklaren. Die kwam in 2015 uit op 8,37 euro. Dat is een stijging van 3 procent. ‘Toch’, claimt de sector, ‘blijft bioscoopbezoek een goedkope vorm van vrijetijdsbesteding.’

Home entertainment in zwaar weer
In de toelichting bij de jaarcijfers stond Hajo Binsbergen, vicevoorzitter van de NVF, stil bij de ontwikkeling in de home entertainmentmarkt. Binsbergen: ‘De gezonde ontwikkeling in de bioscoopsector staat in schril contract met die van home entertainment. De markt van dvd en Blu-Ray daalde ook in 2015 stevig, en wel met 23 procent. De Video on Demand markt kon de daling niet compenseren. Deze opkomende markt stagneerde door illegaal downloaden en het illegaal streamen van films en tv-series. Dat leidt tot toenemende problemen bij distributeurs. Filmfinanciering is namelijk afhankelijk van gezonde business modellen in zowel bioscoop- als home entertainmentexploitatie. Deze laatste staat onder grote druk en dat veroorzaakt problemen bij de financiering van films. Die worden namelijk voor een belangrijk deel gedragen door voorschotten op de toekomstige home entertainment exploitatie. Alle partijen die betrokken zijn bij deze problematiek, zoals de aanbieders, maar ook de Nederlandse overheid, zullen in gezamenlijkheid een oplossing moeten vinden voor dit steeds groter wordende probleem.’

De voorzitter van de NVBF, Winnie Sorgdrager, zei in haar toespraak dat het succes de bioscoopsector niet komt aanwaaien. Er wordt door alle betrokkenen hard gewerkt en er worden financieel grote investeringen gevraagd waaronder in de technologische innovaties. Sorgdrager: ‘Er wordt weloverwogen gewerkt aan de positionering van de theaters als (culturele) ontmoetingsplekken én de steun voor lokaal filmproduct. Dat alles tot doel om de klant uiteindelijk de aandacht én de beleving te kunnen bieden die bioscoopbezoek zo uniek maakt; ook 120 jaar na de eerste commerciële bioscoopvoorstelling op 28 december 1895 in Parijs.’

Top 10 films 2015 (op basis van bezoek)
1 Spectre: 2.040.481 bezoekers
2 Minions (3D) (NL & OV): 1.611.464 bezoekers
3 Jurassic World (3D): 1.006.971 bezoekers
4 Fast & Furious: 7 955.845 bezoekers
5 Star Wars: The Force Awakens (3D): 864.474 bezoekers
6 Gooische Vrouwen 2: 818.113 bezoekers
7 Fifty Shades Of Grey: 747.767 bezoekers
8 Michiel de Ruyter: 693.202 bezoekers
9 The Hunger Games Mockingjay - Part 2 (3D): 691.435 bezoekers
10 Inside Out (3D) (NL & OV): 658.898 bezoekers

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (0)

Comment author avatar

Gerelateerde items Bioscoopbezoek NVBF NVF

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs