Marketing Technology

Booking.com krijgt tik op de vingers van de Reclame Code Commissie

Roderick Mirande, redactie | 25 april 2014, 10:42

Volgens de RCC misleidt Booking.com klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er dus snel moet worden gereserveerd.

Booking.com, de grootste hotelsite van Europa, heeft een flinke tik op de vingers gekregen. Dat is voor het eerst.

De reprimande is uitgedeeld omdat de Reclame Code Commissie vindt dat het van oorsprong Nederlandse bedrijf klanten massaal door vaak te suggereren dat er maar één of enkele overnachtingsplekken resteren en er dus snel moet worden gereserveerd.

Op de site worden meldingen gemaakt als &;we hebben nog 1 kamer vrij!&;. Daarmee wordt de klant in de luren gelegd, zegt de Reclame Code Commissie. De RCC: &;Booking.com maakt namelijk niet duidelijk dat het dan alleen het aanbod op de eigen site betreft en dat er mogelijk nog kamers op andere sites of via het hotel zelf zijn te boeken. De aanduiding  "we" maakt onvoldoende duidelijk dat de schaarste alleen betrekking heeft op de website van Booking.com.&;

De zaak kwam aan het rollen doordat marketingdeskundige Max Kohnstamm deze aanhangig maakte bij de Reclame Code Commissie. Hij zegt dat de uistrpaak goed nieuws is voor toeristen die maar al te vaak op het verkeerde been worden gezet om zo snel mogelijk te boeken.

Niet alle klachten die Kohnstamm tegen Booking.com indiende zijn door de Reclame Code Commissie gehonoreerd. De RCC heeft Booking.com in het gelijk gesteld naar aanleiding van de klachten dat Booking.com onjuiste mededelingen zou doen over de beschikbaarheid van hotelkamers via haar website en het aantal personen dat op enig ogenblik op de website een hotel aan het bekijken is.

Gillian Tans, COO van Booking.com, zegt dat &;transparantie voor de klanten&; vanaf de start &;een belangrijke prioriteit&; is geweest voor Booking.com. Tans: &;En dit zal altijd zo blijven.&;

Over het onjuiste gebruik van het woord &;we&;, zegt Tans het volgende: &;De RCC beveelt Booking.com aan om het woord "we" in de zin "we hebben nog 1 kamer beschikbaar" verder te verduidelijken voor consumenten. Wat Booking.com betreft is helder dat dit naar Booking.com verwijst aangezien de consument immers op de website van Booking.com is. Booking.com zal zich beraden of ze deze aanbeveling van de RCC zal overnemen en al dan niet tegen de uitspraak in beroep zal gaan.&;

Booking.com heeft daar twee weken de tijd voor.

Bron: AD

 

Over de auteur

Roderick Mirande
Redacteur Merk & Strategie Lees meer over Roderick Mirande

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

m.kooijmans@euronet.nl

(27 april 2014, 11:38)
Curieus dat een "marketing deskundige" een klacht indient. nergens wordt duidelijk wat zijn motivatie is om dit te doen. Lijkt wel op een verkapte vorm van promotie van de SRM! Niet slim, want uit alles blijkt dat deze "marketing deskundige" niet bij de tijd is. Booking.com doet niets anders dan wat welke marktkoopman doet! En in de branche heeft men allang een antwoord op Booking.com. Kijk maar eens op http://www.valk.com/nl En wat de klacht betreft: met een paar woorden er bij voldoet Booking.com aan de klacht. Ondertussen heeft de actie van deze "marketing deskundige" wel veel schade aangericht. Kwalijke actie!
Avatar

m.kooijmans@euronet.nl

(27 april 2014, 11:38)
Curieus dat een "marketing deskundige" een klacht indient. nergens wordt duidelijk wat zijn motivatie is om dit te doen. Lijkt wel op een verkapte vorm van promotie van de SRM! Niet slim, want uit alles blijkt dat deze "marketing deskundige" niet bij de tijd is. Booking.com doet niets anders dan wat welke marktkoopman doet! En in de branche heeft men allang een antwoord op Booking.com. Kijk maar eens op http://www.valk.com/nl En wat de klacht betreft: met een paar woorden er bij voldoet Booking.com aan de klacht. Ondertussen heeft de actie van deze "marketing deskundige" wel veel schade aangericht. Kwalijke actie!
Avatar

Leo van Grinsven

(29 april 2014, 13:08)
Max, Niet alleen Curieus maar hier het wederhoor van Booking.com

http://news.booking.com/nl/reclame-code-commissie-wijst-klachten-tegen-bookingcom-af

De Reclame Code Commissie (RCC) heeft Booking.com in het gelijk gesteld naar aanleiding van een klacht van de heer Kohnstamm op de punten dat Booking.com onjuiste mededelingen zou doen over de beschikbaarheid van hotelkamers via haar website en het aantal personen dat op enig ogenblik op de website een hotel aan het bekijken is. Beide klachten zijn afgewezen door de RCC.

Bericht is dus slechts deels waar.
Überhaupt vraag je af of niet elke Bedrijf of Marketing deskundige misleidend bezig is wanneer men deze techniek gebruikt.
Marketing technieken zijn er uiteraard voor om klanten sneller te laten beslissen. Auto dealers doen het zelfde koop de auto voor een bepaalde datum dan krijgt u extra korting, of extra inruil premie, Ziggo gebruikt bijvoorbeeld al 4 MAANDEN de overstap WEKEN, en de musicals van Andre Hazes, en Soldaat van Oranje zijn ook al 6 keer verlengt, maar je moet nog steeds opschieten anders is je plekje weg.
mogelijk dat het een persoonlijke rancune was voor een geweigerd interview: zie eigen artikel;
http://www.marketingonline.nl/nieuws/bookingcom-misbruikt-succes

Dit alles is dus juist de kracht van de marketing. Raar dat iemand die als specialist bij SRM Marketing- & Communicatieopleidingen werkt deze technieken niet hoger inschat.

Gerelateerde items Booking.com Reclame Code Commissie

Meer in channel Marketing Technology

Meer in channel Merk & Strategie

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs