Budweiser maakt politiek statement in Superbowl-reclame

Amerikaans biermerk benadrukt eigen immigrantengeschiedenis

In de Superbowl-reclame vertelt Budweiser het verhaal van Duitser Adolphus Busch, de grondlegger van het biermerk. In 1857 kwam hij als immigrant naar Amerika. Een relevant thema gezien het politieke debat rondom vluchtelingen in de Verenigde Staten.

Relevant

Volgens Ricardo Marques (vicepresident voor Budweiser) was het niet de bedoeling om een politiek statement te maken. ‘De commercial gaat over hard werken en je dromen waarmaken, ook al zit het niet mee’, zegt hij. ‘We denken dat dit verhaal van Budweiser herkenbaar is voor de huidige, ondernemende generatie, ook al speelt de commercial in de negentiende eeuw.’

Actueel

In de video (bureau: Anomaly) zie je hoe Busch van Duitsland naar Amerika reist en uiteindelijk zijn recept voor Budweiser deelt met Eberhard Anheuser, mede-oprichter van AB Inbev. Hij krijgt niet bepaald een warm welkom. ‘Je bent niet gewenst. Ga terug naar huis’, roept een Amerikaan.

Vooral die scène maakt het lastig om de video los te zien van de actualiteit. President Donald Trump sloot vorige week de grenzen voor vluchtelingen en immigranten uit zeven overwegend islamitische landen.

Patriotisme

Vorige Superbowl-commercials van Budweiser gingen vooral over vaderlandsliefde. Tijdens de verkiezingen doopte het merk zich zelfs om tot .

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie