Premium

Buutvrij maakt reclame op z'n Amsterdams

Trotse hoofdstedelingen kunnen per 1 juni de domeinextensie .amsterdam registreren.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Toen het Amsterdamse bureau de opdracht kreeg om de campagne voor de domeinextensie .amsterdam te onwikkelen, was het creatieve ei snel gelegd. Het is een campagne met een grote bek, veel branie en een klein hartje. Typisch Amsterdams. Het gebeurt immers niet vaak dat een merk zijn consumenten aanspreekt met &;luister pik&; of &;hee ouwe&;.

Domeinextensie .amsterdam
Per 1 juni zijn 1400 nieuwe domeinextensies vrijgekomen. Naast .nl, .eu en .com zijn er ook extensies als .app, .club en .photography. Mediaondernemer Paul Molenaar ging met de gemeente Amsterdam om de tafel en richtte de joint venture dotAmsterdam BV op.

Na een korte pitch kreeg Buutvrij for Life de opdracht. Het reclamebureau ontwikkelde een campagne waarin Amsterdammers recht voor &;hun raap&; wordt duidelijk gemaakt dat een Amsterdamse url niet hoort te eindigen op .nl. Maarten Boer, creative director van Buutvrij, vertelt: &;We realiseerden ons eigenlijk direct dat je, als je een campagne maakt voor Amsterdammers, dat ook op z’n Amsterdams moet doen. Want wij Amsterdammers weten heus wel dat we een grote bek hebben. En dat de rest van Nederland ons eigenlijk een stelletje blaaskaken vindt. Laten we dat dan maar uitbuiten ook.&;

De toon en inhoud van de campagne werden dus prikkelend en direct. Kersverse ouders die het .amsterdam domein voor hun pasgeborene vastleggen krijgen een gratis rompertje met ‘Gappie’ of ‘Moppie’ erop en voor het clubblaadje van Ajax werd een advertentie ontwikkeld voor www.kakkerlakkenbestrijding.amsterdam. Boer legt uit: &;Om de boodschap goed over te krijgen hebben we inderdaad het randje opgezocht. En ach, soms ga je daar een beetje overheen. Da’s logisch.&;

Credits
Adverteerder:  dotAmsterdam
Merk: .amsterdam
Bureau: Buutvrij for Life
Beschrijving: Campagne met Amsterdamse branie en een klein hartje.
Voice-over: Cees Geel
Creatie: Reuben Alexander
Maarten Boer
Ralph Edelstein
Thomas de Regt
Strategie: Maarten Boer
Glenn van de Dood
Productie & Regie: Opslaan Als..
Regie: Kevin Boitelle / Opslaan Als
Editor: Manuel Rombley
Fotografie: Lotte den Toonder
Muziek: Soulsearchin&;
Verantw. bij klant: Paul Molenaar
Executive producer: Allen Grygierczyk, Levi Wilbrink

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie