BVA en SRC: adverteerdersbijdrage via exploitant afdwingen

Exploitanten zouden de uiting van een adverteerder moeten weigeren wanneer deze zijn bijdrage niet heeft betaald.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Daarvoor pleiten de BVA en de Stichting Reclame Code (SRC). Al in mei van dit jaar kondigde de Stichting Reclame Code aan dat het adverteerders die de jaarlijkse vrijwillige bijdrage niet willen betalen, gaat aanpakken. Niet alleen uit principe – de SRC is immers een zelfreguleringsorgaan waar het bedrijfsleven zelf voor gekozen heeft – maar ook omdat de stichting dit jaar naar verwachting twee ton verlies draait.

De BVA wil nu de media-exploitanten bij het probleem betrekken. De SRC last volgende week donderdag een speciale vergadering in om het idee te bespreken, dat zegt Willem van der Mee, de voorzitter van de SRC. Jan Driessen, de voorzitter van de Bond van Adverteerders (BVA) zegt dat het doel is om te komen tot een eerlijke inkomstenstroom. Volgens hem moet in de Reclamecode worden opgenomen dat de bijdrage die nu vrijwillig is, verplicht wordt gesteld. Als adverteerders niet betalen (‘freeriders’), zouden de exploitanten de advertenties moeten weigeren.

Driessen: ‘De SRC moet optreden als zelfregulerende partij, dat kan niet op een geloofwaardige manier als Van der Mee jaarlijks met de bedelnap rond moet.’ Het alternatief zou zijn dat de betalingsverplichting wettelijk wordt geregeld, maar dat ziet Driessen niet zitten: ‘Als er wet en regelgeving komt, brengt dat beperkingen met zich mee en dat heeft ook gevolgen voor exploitanten.’

De meeste exploitanten die Adformatie benaderde naar aanleiding van deze kwestie, zien de voorgestelde gang van zaken niet zitten. Lees daarover meer in het nieuwe nummer van Adformatie dat vandaag verschijnt.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie