Creatie & Campagnes

Campagne Roorda: Waar hield je liefde voor dieren op?

Redactie | 12 december 2016, 6:53

Roorda Reclamebureau & TheBoardRoom creëren samen belangeloos campagne tegen bont.

De campagne van Bont voor Dieren moet jongeren bewust maken van het dierenleed dat vooraf ging aan het kopen van bont. Vorig jaar ontwikkelde Roorda Reclamebureau hiervoor de campagne Stop de martelmode en vanaf maandag is het vervolg van deze campagne te zien.

Nicole van Gemert (directeur Bont voor Dieren): &;Wij zijn heel dankbaar dat de campagne tot stand is gekomen dankzij de hulp van vele vrijwilligers. Niet alleen het team van Roorda werkte belangeloos mee, ook de gehele cast en crew van TheBoardRoom&;.

Bont goedkoper
Bont voor Dieren streeft naar een mondiaal verbod op de productie en verkoop van bont. Daarnaast voert de stichting campagne om de consument bewust te maken over de herkomst van bont en de onethische praktijken in de bontindustrie. Ook voert men actief lobby in de politiek en de mode industrie. Mede dankzij deze lobby was de vraag naar bont de laatste jaren flink gedaald.

Maar door de sterk gegroeide massaproductie in China zijn de prijzen van bontitems recent enorm gedaald. Hierdoor is echt bont nu goedkoper dan nepbont. Bont lijkt hierdoor een stevige ‘comeback’ te maken in het straatbeeld, zegt Van Gemert. &;Hoewel er veel merken bontvrij zijn gegaan, zien we nog altijd winkels die items met bont in hun assortiment aanbieden; mutsen met bontpluim, winterjassen met bontkragen, kleedjes van bont en zelfs sleutelhangers van konijnenbont.&;

Waar hield de liefde op?
Joeri Jansen (creative director Roorda Reclamebureau): &;Deze campagne is ontstaan vanuit het inzicht dat elk mens van nature van dieren houdt. Van baby af willen we dieren knuffelen, aaien, vasthouden en verzorgen. In de film confronteren we de kijker met de vraag ‘waar hield de liefde op?’ Op welk moment werd jouw liefde voor mode groter dan de liefde voor dieren en koos jij ervoor om van een levend wezen, een accessoire te maken? We hebben bewust gekozen voor een positieve insteek om zo mensen echt te raken en het koopgedrag daadwerkelijk te beïnvloeden. We weten dat campagnes die alleen de gruwelijkheden van het dierenleed tonen bij het grote publiek niet tot gedragsverandering aanzetten.&;

Creatie: Joeri Jansen, Pieter Schouten en Nick Philipse (Roorda Reclamebureau)
Account: Marleen Delisse (Roorda Reclamebureau)
Regie: Joren Molter (TheBoardRoom)
Productie: Jim Bresser, Kerstin Kambier en Jacques Vereecken (TheBoardRoom)
Camera: Tijn Sikken
Geluid: Gerben Kokmeijer
Edit: Maarten Ernest
Grading: Robert Thomas
Muziek: Hans Nieuwenhuijsen
Sounddesign: Fabian Ort (Warnier Posta)
Verantwoordelijk bij Bont voor Dieren: Barbara Slee en Nicole van Gemert
Verantwoordelijk bij Fur Free Alliance: Brigit Oele

Over de auteur

Reacties op dit artikel (3)

Comment author avatar
Avatar

gnaues

(12 december 2016, 11:14)
er moet maar eens een einde komen aan al dat bont op straat... minder, minder, minder... ;-)
Avatar

Bert

(12 december 2016, 14:21)
When did you stop thinking you were beautiful van Dove. Maar dan met bont.
Avatar

Tirzah

(13 december 2016, 22:14)
Mooie gedachte en wat mij betreft kan het niet confronterend genoeg. Maar zit de kern juist niet in dat je wel van je eigen dichtbij dier houdt, maar geen moeite hebt met een ver van je bed dier? Op het schoolplein hier in Haarlem stikt het van de moeders die een bontkraag dragen, maar ook een troetel hondje ... Zo ook met ons eten. Want hond, kat en paard eten is "not done" maar hamburgers, worstjes en kipnuggets kunnen wel. Misschien hadden ze die jas van Canada Goose aan het eind in de film meer moeten vergelijken met je eigen hond. Waarom deze hond wel en deze hond niet?

Gerelateerde items Bont Voor Dieren Roorda Reclamebureau The BoardRoom

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs