Creatie & Campagnes

Commentaar op nieuwe SIRE: 'Campagne bevestigt genderstereotypen'

Claartje Vogel, redactie | 25 juli 2017, 10:23

MET POLL Jongens krijgen niet genoeg ruimte om jongen te zijn, waarschuwt de Stichting Ideële Reclame (SIRE)

Stichting Ideële Reclame (SIRE) en reclamebureau Grey Amsterdam beginnen een nieuwe campagne, waarin zij betogen dat jongens meer ruimte moeten krijgen voor jongensgedrag. De boodschap luidt: Laat jij jongens nog wel jongen zijn?

Heeft Sire met het thema ‘laat jongens weer jongens zijn’ een belangrijk maatschappelijk onderwerp te pakken? Breng uw stem uit onderaan dit artikel.

 

‘Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde’
Met deze campagne wil SIRE opvoeders aan het denken zetten over hoe ze met jongens omgaan. Lucy van der Helm, directeur van SIRE: ‘Voor jongens die te weinig ruimte krijgen, liggen onderpresteren, onzekerheid en motivatieproblemen op de loer. Jongens en meisjes zijn gelijkwaardig, maar niet hetzelfde. Met deze campagne willen we een discussie op gang brengen die er hopelijk voor zorgt dat jongens meer ruimte krijgen om zich te ontwikkelen op de manier die het beste bij hen past.’

Volgens Sire verwachten opvoeders dat kinderen zich rustig gedragen en stilzitten, maar jongens leren meer door te ontdekken, risico’s te nemen en veel te bewegen.

‘Jongensgedrag wordt minder gewaardeerd’
In het persbericht halen de partijen gedragsdeskundige Lauk Woltring aan. Hij onderschrijft het belang van de actie: ‘Hoewel ‘de jongen’ niet bestaat, is er een tendens gaande dat ‘jongensgedrag’ minder wordt gewaardeerd in onze maatschappij. We remmen jongens soms te veel af in hun gedrag, zo leren zij minder uit eigen ervaring en dat remt hen in hun ontwikkeling.’

De campagne bestaat uit een tv-reclame, print, radio, outdoor en online (video). Online komen allerlei experts aan het woord. Zij benadrukken de ernst van het probleem en geven tips.

Onverwoestbaar Broekie
Als symbool voor de campagne is samen met DSM Dyneema en de denimfabrikant Soorty een onverwoestbare spijkerbroek ontwikkeld: Broekie. Broekie is 15 keer sterker dan staal. Via sire.nl/jongens maken opvoeders kans om de broek te winnen als zij de vraag ‘Laat jij jouw jongen wel genoeg jongen zijn?’ beantwoorden.

Reacties op social media
De campagne maakt heel wat los op sociale media. Een veelgehoord kritiekpunt is dat Sire met deze campagne genderstereotypen bevestigt. Sire zou het geen jongens, maar kindergedrag moeten noemen. Twitteraar Mitra Nazar (@Mitrala): ‘Mijn dochter wordt ook afgeremd in haar ontwikkeling als ze niet de ruimte krijgt te vallen, stoeien en te leren uit eigen ervaring, SIRE.’

Gedragsdeskundige Woltring brengt nuance aan in dagblad Trouw: 'Niet alle jongens zijn hetzelfde, ook niet alle meisjes: het gaat om het algemene beeld. Er zijn nu eenmaal verschillen.'

Verborgen thema in de maatschappij
Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. Lionell Schuring en Frank van Rooijen vertellen dat zij een jaar geleden de briefing kregen van SIRE. Zij vertellen dat uit onderzoek van SIRE blijkt dat dit inderdaad een belangrijk verborgen thema is in de maatschappij. 'De discussies die je nu op Twitter ziet, voerden wij ook intern', zegt Schuring. 'Dat is eigenlijk ook de bedoeling. Het doel van de campagne is om de discussie aanzwengelen. Natuurlijk zijn niet alle jongens en meisjes hetzelfde. Daar gaat het niet om, daarom benadrukken we dat in het begin van het spotje.'

Het doel van de campagne is meer discussie over het onderwerp. Van Rooijen: 'Aan welke kant je ook staat, het is duidelijk dat er iets moet gebeuren. Voor ons is dit geslaagd als opvoeders zichzelf de vraag stellen: laat ik mijn zoon genoeg jongen zijn? Het antwoord daarop verschilt natuurlijk per kind.'

De makers
Grey Amsterdam is de bedenker van de campagne en van Broekie. De Issuemakers nam de totale PR voor haar rekening. Verder werkten mee: Chapter Film & Motion Design (TVC & bioscoop), Witman Kleipool, Mick de Lint (fotografie), Digined (social), Skybox (site), Venture Collective (expertvideo’s), Soundcircus (radio), Posij (muziek), DSM & Soorty voor de onverwoestbare broek, Monalyse (monitoring) en MeMo² (onderzoek).

Heeft Sire met het thema ‘laat jongens weer jongens zijn’ een belangrijk maatschappelijk onderwerp te pakken?

Ja, eindelijk wordt dit probleem een keer bespreekbaar gemaakt.
52% (216 stemmen)
Nee, er zijn wel onderwerpen te bedenken die een stuk urgenter zijn.
48% (197 stemmen)
Totaal aantal stemmen: 413

Over de auteur

Claartje Vogel
Journalist en redacteur voor Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en Tijdschrift voor Communicatie (Adfogroep). Lees meer over Claartje Vogel

Reacties op dit artikel (16)

Comment author avatar
Avatar

Martin de Munnik

(25 juli 2017, 14:06)
http://www.neurensics.com
Belachelijk onderwerp, slecht onderzocht (ouders herkennen zich in de stelling), tendentieus geïnterpreteerd en jaren 90 geproduceerd met een commercial van een volle minuut, gaaaaap. Mooi stukje product placing van DSM, dat dan weer wel.
Avatar

Henri

(25 juli 2017, 19:03)
Ik snap de hele ophef niet over dit spotje.. Natuurlijk is het iets voor jongens om buiten te ravotten, bomen te klimmen, hutten te bouwen etc. dat sommige meisjes dat leuk vinden is ook prima, sommige jongens spelen ook met poppen, houden van verkleden en kijken liever Frozen dan Cars.. dat maakt verder niks uit maar dat is niet jongens achtig..
Bij de intertoys heb je ook een jongens en een meisjes hoek.. Ik vind dus helemaal niets mis met dit spotje, alleen maar goed dat even de aandacht gevestigd word dat je kinderen de ruimte moet geven om zich te ontwikkelen, of het nou jongens of meisjes achtige dingen zijn..
Avatar

Eva

(25 juli 2017, 20:19)
Eindelijk geven we toe dat jongens en meisjes niet gelijk zijn! Zou dat ook het geval kunnen zijn met mannen en vrouwen?
Avatar

marjolein

(25 juli 2017, 20:49)
Niet het juiste probleem wordt aangepakt in de campagne, zo is het genderstereotypering en rolbevestigend. Ik dacht dat we daar eindelijk vanaf waren. Iedereen moet lekker buitenspelen. Waar is de campagne die zich richt op (tiener)meisjes die nauwelijks meer buiten spelen. Mijn zonen en hun vrienden voetballen vrijwel dagelijks en komen dus veel buiten. Gedrag van alle kinderen en jongeren wordt trouwens anders gewaardeerd dan vroeger. Fout of stout gedrag werd vroeger minder zwaar aangetild, gedrag wordt tegenwoordig veel sneller als problematisch gezien en tegelijkertijd moeten jongeren aan tegenstrijdige eisen voldoen (assertief zijn, je goed kunnen uitdrukken, maar niet brutaal zijn). Ik (vrouw) heb het nodige uitgehaald vroeger en dat werd zelden als problematisch gezien, maar nu zitten jongens en meisjes al heel snel bij bureau Halt. Waarom niet een campagne voor alle jongeren die lekker buiten gaan spelen en niet alsmaar op social media zitten.
Avatar

- van den Boogaard

(25 juli 2017, 20:59)
Ik denk dat Sire het tegenovergestelde wil bewerkstelligen. Ophef creëren over een fake onderwerp zodat we het over het echte onderwerp (gender neutraliteit) hebben. Een beetje dezelfde techniek als de Book Burning Party uit 2012: https://www.youtube.com/watch?v=nw3zNNO5gX0
Avatar

Olivier Koning

(25 juli 2017, 22:45)
Luxe problemen in ons kikkerlandje!
Avatar

George

(26 juli 2017, 8:03)
Een hele groep jongens groeit gedrogeerd op door de ritalin - en jullie maken je druk om genderneutraliteit?

Avatar

Birgitta van Langeveld

(26 juli 2017, 9:23)
Ach ja, laten we iedereen weer lekker terugduwen in de hokjes. Ik dacht dat we langzaam bezig waren vooruitgang te boeken. Vooruitgang zou zijn dat elk kind zichzelf mag zijn. Niet door iets te bestempelen als "jongensgedrag" of "meisjesgedrag". Zoals de deskundigen al aangaven: de verschillen tussen jongens onderling is vele malen groter dan tussen de groep jongens en meisjes. Door zo'n campagne komt de stereotypering weer even goed op het netvlies van de massa. Slecht voor jongens én meisjes. Impliciet wordt ook nog even de beschuldigende vinger gewezen naar de feminisering van het onderwijs. Het is de schuld van de juffen (vrouwen dus). Je zou je ook kunnen afvragen waarom er zo weinig mannen in het onderwijs gaan? Antwoord: het vak docent heeft status verloren (o.a. doordat er meer vrouwen kwamen). Ik heb juist groot respect voor die toegewijde juffen die status en geld op een tweede plan zetten. Kortom, het echte probleem: juist te weinig gelijkwaardigheid tussen man en vrouw!
Avatar

Andy Mosmans

(26 juli 2017, 12:46)
Zal het toch eens aan mijn zoon vragen: of hij wel genoeg jongen is en/of kon/kan zijn...De zoon van mijn buurman vind ik sowieso niet genoeg 'jongen'...

Niets meer gevoelig dan het onderscheid tussen jongens en meisjes, zie bijvoorbeeld: https://always.com/en-us/about-us/likeagirl-how-it-all-started

Niets meer gevoelig dan de vraag of een jongen/meisje wel 'genoeg' jongen/meisje is, zie bijvoorbeeld: www.trendacademy.eu/blog/next-generations-he-she-me/

Niets meer gevoelig dan je bemoeien met de opvoeding van andermans kinderen in het algemeen.

Enfin, laten we er eens wat reclame over maken.
Avatar

Frits Leenders

(26 juli 2017, 23:20)
Wat een geneuzel. Dat jongens anders in elkaar steken dan meisjes daar mag van de correcte politiek niet over gesproken worden. Genderneutraliteit in deze; wat een flauwekul. Totaal niet geënt op de realiteit; geen analyse en geen expertise. De inhoud staat niet centraal maar hetgeen wij wenselijk vinden. En duidelijk is aangegeven dat het om het algemene beeld gaat. Iedere docent lager onderwijs kan dit bevestigen. Ga een jaar voor een gemengde klas basisonderwijs staan en je zult het zelf ervaren. Ik heb zelf als docent meegemaakt hoe er door juffen op een verkeerde manier werd omgegaan met dat specifieke gedrag van jongens. Die jongens begrepen er dan vaak ook niets hetgeen weer leidde tot nieuwe frustraties en onrust. Opmerkelijk waren het meestal dezelfde dames die geen orde konden houden in de klas met alle gevolgen van dien. Dit orde houden gaat mannelijke docenten beter af en zeker met jongens. Hier mag niet over gesproken worden. Ook op de opleiding was dat taboe.
Avatar

Frank Peters

(28 juli 2017, 11:14)
SIRE lacht in haar vuistje, want het enige wat zij doen wil is maatschappelijke onderwerpen (die dat nodig hebben) agenderen en de discussie daarover faciliteren. Dat lukt ze weer prima. Bij discussie hoort 'verdeeldheid' en als die geuit wordt dan heeft zij een belangrijk deel van haar doel reeds bereikt.
Avatar

Yvette

(28 juli 2017, 16:08)
Onvoorstelbaar dat er anno 2017 in Nederlands zo stereotype met een onderwerp als dit wordt omgegaan! Jongens stoeien en meisjes met de poppen??? Kom op zeg!!
Teleurstellend!
Avatar

Paul Van Gennep

(29 juli 2017, 1:53)
SIRE kazrt terecht aan dat in het huidige onderwijssysteem, jongens letterlijk en figuurlijk, in de hoek gedrumd worden. Jongens blijven achter, en dat is een trend die de laatste jaren toeneemt. Dan moet je als maatschappij maatregelen nemen die toegespitst zijn op jongens en je de vraag stellen waarom ons onderwijs ze niet tot hun recht laat komen. Tenzij je het geen barst kan schelen dat een alsmaar groter wordende groep jongens, niet bediend worden door met name het basis onderwijs. In de meeste bepalende maztschappelijke sectoren streven we nazr een meer evenwichtige verdeling tussen mannen en vrouwen, vaak ondersteud door bij wet vooziene quota: dat hoort ook zo te zijn in een heel bepalende sector als het basisonderwijs, waar nu mannelijke rolmodellen zo goed als afwezig zijn.
Goed van SIRE dat ze opkomen voor het recht van jongens op een onderwijs waar ze zich opnieuw in thuis voelen , en dat hen niet langer in de steek laat !!
Avatar

jennifer smith

(1 november 2017, 1:33)

My name is jennifer smith, i live and work in Oxfordshire, UK. My life is back!!! After 2 years of Broken marriage, my husband left me with two kids, I felt like ending it all, i almost committed suicide because he left us with nothing, i was emotionally down all this while. Thanks to a spell caster called DR EFUA of Ultimate spell cast which i met online. On one faithful day, as I was browsing through the internet, I came across several of testimonies about this particular spell caster. Some people testified that he brought their Ex lover back, some testified that he restores womb,cure cancer,and other sickness, you can contact him on (efuaspelltemple@gmail.com or efuaspelltemple@gmail.com) or call him +13473807899.you can also view his web site: http://efuaspelltemple@gmail.com ....he is the best caster that can help you with your problems. whatsapp +2347059014517

Gerelateerde items Sire Campagne Grey

Meer in channel Creatie & Campagnes

Blijf op de hoogte

Van onze partners

Whitepapers

Adfo Events

Populaire blogs