Premium

Communicatieholdings blijven worstelen in Europa

De Europese cijfers vielen in 2014 tegen voor Omnicom, Publicis Groupe en IPG. Havas presteerde wél goed.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Omnicom Group
Omnicom Group, de één na grootste communicatieholding ter wereld, wist in het vierde kwartaal organisch met 6 procent te groeien. Die groei werd met name gedreven door Noord-Amerika. Wereldwijd groeide het inkomen met 3 procent naar 4,2 miljard dollar (3,7 miljard euro).

De goede cijfers waren te danken aan advertising (+8,5%),  healthcare (+9%) en pr (+8,5%). De grootste groei was na Noord-Amerika in Groot-Brittannië (+6%). Europa groeide slechts een procent.

Over het hele jaar was er een organische groei voor Omnicom van 6 procent en een inkomensstijging van 5 procent naar 15,4 miljard dollar.

De nettowinst daalde in 2014 wel met 2 procent door kosten en heffingen rond de fusie met Publicis die in mei werd afgeschoten. In het vierde kwartaal wist Omnicom wel hogere nettowinst te behalen: +10 procent.

Publicis Groupe
Publicis Groupe - de nummer 3 holding – zag het inkomen in 2014 met 4,3 procent groeien naar 8,2 miljard dollar (7,1 miljard euro). Organisch was de groei minder door acquisities, maar toch nog 2 procent. De digitale tak zorgt inmiddels voor bijna 42 procent van het inkomen met een groei van 7,3 procent. Inkomen uit meer traditionele vormen daalde met 1,4 procent, hoewel ‘media’  het goed deed.
Publicis presteerde goed in de opkomende markten als Brazilië, India en Rusland. Europa blijft een probleemgeval met organisch een minnetje (0,6%). Met name de zuiderlijke landen zijn daarvoor verantwoordelijk.

Voor 2015 zijn de verwachtingen minder, maar volgens topman Maurice Lévy zal Publicis Groupe ‘de markt in 2016 overtreffen’.

IPG
Interpublic Group noteerde in 2014 groei in alle markten behalve het Europese continent (-1,3%). De winst steeg van 468 miljoen dollar in 2013 naar 720 miljoen in 2014. Ceo Michael Roth denkt dat IPG in 2015 minder zal groeien. Het inkomen kwam in 2014 uit op 7,5 miljard dollar (6,57 miljard euro). De organische groei was 5,5 procent.


Volgens Roth deden pr- en sportmarketingbureaus het goed en was de mediatak (Mediabrands) solide.

Havas
De Franse holding Havas had volgens chairman en ceo Yannick Bolloré een ‘robuust’ 2014 met veel internationale accountwinst (Paypal, Century Link, Disney, Emirates en Iglo), een organische groei van 5,1 procent en een inkomen dat uitkwam op 1,8 miljard euro.

Opvallend is dat Havas in Europa – ondanks een minder vierde kwartaal – in tegenstelling tot bovengenoemde holdings in 2014 een goede groei had: 3,9 procent, tegen -2,7 procent in 2013. Vooral Duitsland, Italië, Portugal en Zwitserland waren bij de sterk presterende landen.

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie