Consument doet steeds duurdere aankopen via mobiel

Ruim de helft van alle online aankopen wordt afgerekend met iDeal.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dit blijkt uit cijfers van de eCommerce Payment Monitor, een onderzoek naar betaalmethoden in Nederland dat GfK uitvoert in samenwerking met iDEAL en Thuiswinkel.org.

In het eerste halfjaar van dit jaar werden bijna 67 miljoen online aankopen gedaan. Meer dan de helft (56%) werd betaald met iDeal, tegen 54% vorig jaar. De groei komt vooral door een groeiend aandeel van betalen via iDeal op de mobiele telefoon. Werd in de eerste helft van 2014 nog een kwart van de mobiele aankopen met iDeal werd afgerekend, inmiddels is dit 35%.

Ook bij aankopen met de tablet groeit het aandeel iDeal. In het eerste halfjaar van 2015 werd meer dan de helft van de aankopen met iDEAL betaald (2014: 46%). Na iDeal is de creditcard het meest gebruikte betaalmiddel (12%). AfterPay en PayPal zijn snelle stijgers. In de eerste helft van het jaar werd er 1,4 miljoen keer met AfterPay betaald, tegen 727 duizend keer in dezelfde periode vorig jaar.

De stijging van het gebruik van AfterPay is vooral zichtbaar in het segment fashion. Van alle online kledingaankopen wordt 4% met AfterPay betaald. 

Een andere sterke groeier is PayPal. PayPal laat een groei van haar aandeel in online aankopen zien en is verantwoordelijk voor 5% van alle online aankopen (vorig jaar 4%). PayPal is vooral sterk in media & entertainment (cd’s, dvd’s en boeken, maar ook muziekdownloads, streamingabonnementen en betaalde apps). 8% van de online aankopen in deze categorie wordt afgerekend met PayPal.

Duurdere aankopen via mobiel

De verschuiving naar het afrekenen met de smartphone gaat langzaam maar gestaag omhoog. Smartphones zijn goed voor 6% van alle online aankopen, dit was 5% in 2014. Hoewel dit aandeel nog relatief klein lijkt, groeit het absolute aantal online aankopen dat via de smartphone wordt gedaan harder dan de totale markt. De tablet heeft een aandeel van 14%, gelijk aan 2014.

Opvallend is dat de gemiddelde waarde van het mobiele winkelmandje toeneemt. Bij aankopen met de tablet bevat die voor € 98 aan boodschappen, een stijging met 21%. Bij aankopen via de smartphone is het gemiddelde bedrag € 55, een stijging met 27%).

‘Met online kopen via smartphones en tablets is de Nederlandse consument steeds meer vertrouwd. Dat blijkt zowel uit de stijging van het gemiddeld besteed bedrag vals uit het feit dat er bijna 3,8 miljoen aankopen via smartphone zijn gedaan. De groei kan versneld worden als betaalinstellingen investeren in nog eenvoudiger betaaloplossingen zoals one-click buy’, zegt Paul Alfing, senior adviseur betalingsverkeer Thuiswinkel.org.  

 

 

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie