Dalende opbrengsten maar wel winst voor TMG

Advertentie-inkomsten uit print daalden in 2016 met 14 procent.

Het Telegraaf-concern wist in 2016 een winst van 1,6 miljoen euro te behalen. In 2015 maakte het nog een verlies van 23,6 miljoen euro. Wel daalden de opbrengsten met bijna 7 procent naar 421,0 miljoen euro, met name als gevolg van lagere advertentie-inkomsten uit print. De inkomsten uit advertenties (exclusief normalisaties) lopen nog steeds hard terug: met 14,6 procent van 113,8 miljoen naar 97,2 miljoen. De inkomsten uit abonnementen namen af met 2,9 procent van 185,1 miljoen naar EUR 179,7 miljoen euro.

EBITDA
De EBITDA is 9,0 miljoen, een verbetering ten opzichte van 2015 (7,7 miljoen) dankzij kostenbesparingen en lagere reorganisatielasten. Exclusief reorganisatielasten daalde de EBITDA tot 22,0 miljoen euro. Door lagere eenmalige afboekingen, een boekwinst op de verkoop van Sky Radio Group en een belastingbate is het netto-verlies van 23,6 miljoen in 2015 omgebogen in een nettowinst van 1,6 miljoen.

Dalende kaspositie 
De kaspositie is 19,5 miljoen ten opzichte van 42,9 miljoen per 31 december 2015. Deze forse daling komt met name door 29,9 miljoen betaalde reorganisatielasten en de hoge negatieve kasstroom uit financieringsactiviteiten, onder andere door de betaling van dividend en de aankoop van het resterende 10 procents-belang in Sky Radio Group van V-Ventures. In de kaspositie is ook de 15,0 miljoen euro die TMG terugkreeg van de overheid voor de betaalde termijnen rond de Radio Veronica licentie.

Kostenbesparingen
De voorziene kostenbesparingsmaatregelen liggen op schema. TMG wil de kosten in 2018 met minstens 20 procent verlagen ten opzichte van 2015. 

Talpa radiotak
De strategische samenwerking met Talpa (Sky Radio Group) resulteert in boekwinst van 4,3 miljoen euro. Door de earn out-afspraken met Talpa heeft TMG nu een belang in het gezamenlijke radiobedrijf met 1 procent naar 23 procent.

24/7 strategie
De realisatie van de 24/7 strategie vordert volgens TMG 'op het gebied van organisatie efficiency en de ontwikkeling van de merken'. Verder werd de uitbesteding van de drukwerkactiviteiten afgerond en concentreren de activiteiten van TMG zich nu in Amsterdam.

Positief is de grote stijging van de videoviews: +32 procent naar 24,4 miljoen per maand. 

Statement Telegraaf Media Groep
TMG meldt dat door de gebeurtenissen van de afgelopen dagen er voor het bedrijf een buitengewone situatie ontstaan. 'Op grond daarvan is besloten om de volledige goedgekeurde jaarrekening en het jaarverslag binnen enkele weken te publiceren.' In verband hiermee is ook de Algemene Vergadering van Aandeelhouders (AVA) uitgesteld.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie