David Snellenberg op 1 in Adformatie100 2018

De nieuwe lijst telt een recordaantal vrouwen: 37.

David Snellenberg van Dawn is de beste in zijn vak. Dat hebben zijn vakgenoten bepaald bij de verkiezing van de Adformatie100, de lijst van 100 gang- en smaakmakers die dit jaar het verschil maken in de Nederlandse marketing- en communicatie-industrie. 

Snellenberg is oprichter van het reclamebureau Dawn dat spraakmakende campagnes maakt voor onder meer Triodos, Eneco en Artis. Ook geeft hij als voorzitter van ADCN nadrukkelijk richting aan het veranderende vak.  

Op 2 en 3 eindigen dit jaar: Marion Koopman van Greenhouse Group en Yvette Belt-Beekman van KPN. Zij zijn exponenten van de opmars van de vrouwen in de Adformatie100: de top 10 bestaat dit jaar voor de helft uit vrouwen en de lijst telt in totaal 37 vrouwen tegenover 30 in 2017. 

Marketeers met lef
Een in het oog springende vaktrend – en daarmee ook in de Adformatie100 - is de groeiende rol van betekenisvolle marketing oftewel purpose marketing. De andere belangrijke trend in het vak laat zich samenvatten met de drie woorden digital, tech en data en de derde is de blijvende impact van entertainment. Een vierde belangrijke ontwikkeling is de opmars van marketeers met lef die een duidelijk persoonlijk stempel drukken op hun merk en organisatie.

De 2018-editie van de Adformatie100 werd donderdag 12 januari 2018 door content director Susanne van Nierop bekend gemaakt tijdens Koffiedik Kijken, hét nieuwjaarsevenement van het marcomvak. De volledige lijst van dit jaar is hier te vinden.

Vorig jaar eindigde Hans Brouwer van MassiveMusic en A’DAM Toren op de eerste plaats van de Adformatie100.

Over de Adformatie100
De Adformatie100 is een lijst voor en door het vak. De Top 100 wordt niet bepaald door de redactie van Adformatie maar door vakgenoten. We vroegen in november aan meer dan 150 vooraanstaande vakgenoten om de drie besten in hun vak te noemen, de gang-, golven- en smaakmakers, kortom de mensen die het verschil maken.

Daarnaast noemden lezers van Adformatie.nl in een online onderzoek dat is uitgewerkt door onderzoeksbureau Kantar meer dan duizend mensen, ook een record in het vijfjarig bestaan van de Adformatie100. En ten derde, en dat is nieuw dit jaar, maakten we samen met onderzoeksbureau Kantar een analyse van de impact van de honderd beste vakgenoten in haar of zijn online zakelijke netwerk (LinkedIn, Twitter en Facebook).


De Top 10 van de Adformatie100

1. David Snellenberg, Dawn, ADCN

 ‘Koersvast en immer bevlogen, geeft het vak kleur met zijn bureau en zijn persoonlijke betrokkenheid.’

2. Marion Koopman, Greenhouse Group/GroupM

 ‘Frontvrouw van de grootste bureaugroep van digital marketingbureaus in Nederland. Bescheiden, ambitieus, succesvol - en een fijn mens.’

3. Yvette Belt-Beekman, KPN

 ‘Is continu - samen met het bureau natuurlijk - bezig om vanuit een mentaal marktleiderschap de juiste rol te pakken. Voorbeeldrol voor velen.’

4. Frank Houben, KLM

 ‘Een man met lef, visie, kennis en een prachtig carrièrepad. En dat alles zonder pretenties.’

5. Victor Knaap, MediaMonks

‘Boegbeeld van digitale innovatie en van wat Nederland vermag op dat gebied.’

6. Paul Manuel, TamTam

‘Lefgozertje met brains. Maakt Dept pan-Europese speler van formaat.’

7. Darre van Dijk, TBWA

‘Zoekt naar waarheid en betekenis in merk en product zonder uit het oog te verliezen dat reclame uiteindelijk wordt gemaakt voor businessresultaten.’

8. Caroline van Turennout, Zeeman

‘Zette de grote merken slim buitenspel met het kleinste budget en het kleinste bureau.’

9. Kerrie Finch, FinchFactor

‘Flink aan het uitbreiden in Londen, New York, Los Angeles en vecht voor Nederland in het buitenland.’

 10. Hanneke Faber, Unilever

‘Brengt echte vernieuwing en combineert het goede van de oude en nieuwe marketing. Resultante is dat zij een organisatie digitaal in beweging krijgt en inspireert. Petje af.’


Foto David Snellenberg: Reza Harek

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie