DDMA lanceert code Social Media Marketing

De code Social Media Marketing is gisteren aangenomen tijdens de algemene ledenvergadering van de DDMA. De code beoogt vooral transparantie te garanderen

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

De Code maakt een begin met het reguleren van reclame- en marketingactiviteiten via social media en beoogt 'transparantie in social marketing te bevorderen door te zorgen dat reclame via social marketing als zodanig herkenbaar is'.

De Code vindt zijn oorsprong in de ethische Code van de Amerikaanse Word Of Mouth Marketing Association (WOMMA) en is tot stand gekomen na brede publieke consultatie met de branche via een publiek debat en online discussieforum, de Consumentenbond en de DDMA Commissie Regelgeving.

Het doel van de Code is om zichtbaar te maken wanneer een mening of boodschap die consumenten/klanten over producten verspreiden, via social media of word-of-mouth, zijn ontstaan in het kader van marketingprogramma’s. Wanneer een bekende Nederlander bijvoorbeeld betaald twittert over product X, moet hij dat aangeven. Deze ‘gesponsorde meningen’ moeten volgens de Code zichtbaar worden gemaakt door middel van hashtags. Denk hierbij aan: vergoeding (), sponsoring () of het aanbieden van gratis producten (). Onder ‘reclame’ wordt in de Code zowel positieve- als negatieve berichten over producten of diensten verstaan.

'De ontvanger moet de geloofwaardigheid van een mening wel kunnen beoordelen. En daarvoor is transparantie nodig over de relatie tussen zender en het merk waarover het gaat,' aldus Willem Sodderland, initiatiefnemer van de code binnen de DDMA en voorzitter van de DDMA Commissie Social Marketing.

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie