‘Defining your business is designing your business’

De nieuwste editie van Creatie is uit en gaat over personality brands als Schiphol en sigarenhuis Hajenius. Gasthoofdredacteur is Tom Dorresteijn, ceo van ontwerpstudio Studio Dumbar en geestelijk vader van de term ‘Defining your business is designing your business’. Studio Dumbar maakte een speciale animatie voor Creatie.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

in hoeverre kan een merk een persoonlijkheid hebben? En wat behelst die dan? Is hij maakbaar, kraakbaar of gaat-ie op een gegeven moment, al dan niet onvermijdelijk, een eigen leven leiden? Dorresteijn schreef vooraf een rationale voor ‘zijn’ Creatie.

 

Samengevat komt die hierop neer:

‘Personality brands worden geleid en gedreven door mensen die een diepere, persoonlijke verbondenheid met het merk voelen.

Tegenover personality brands staan professional brands. Professional brands zijn bedachtzamer, rationeler, strategischer. Over het algemeen zijn professional brands op langere termijn stabieler in hun resultaten en succesvoller.

Maar personality brands zijn de merken waar je echt van kan houden en een verbinding mee kunt voelen.

Dat gaat voorbij de functionaliteit. Emotie – het allerbelangrijkste element in communicatie, interactie en commercie – is gewoon sterker vertegenwoordigd.

Daar ligt ook de link naar design, het vakgebied dat een persoonlijkheid tot expressie moet brengen. Design moet, zonder woorden, het innerlijke karakter aan de buitenkant voor iedereen direct zichtbaar en voelbaar maken.’

 

Dorresteijn, verklaard bestrijder van gebakken lucht, ging vervolgens op zoek naar antwoorden; hij wilde per se veel interviews zelf doen met personality brands als Zeeman, Schiphol en Hajenius. Zoals hij ook aanbood de vormgeving onder auspiciën van de Creatie-redactie onder handen te nemen nemen, waarmee het blad zijn eigen ‘persoonlijkheid’ ter beschikking stelde.

En daarmee legt Dorresteijn, als vakman, zijn eigen persoonlijkheid in de weegschaal.

 

Creatieven, brand managers en andere stakeholders opgelet: bekijk  een aantal boeiende artikelen uit het nummer.

Bekijk hier de animatie van Studio Dumbar voor ‘zijn’ Creatie – en vraag een gesprek over de personality van jouw eigen brand met Tom Dorresteijn aan.

 

Neem een abonnement op .

 

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie