Dela lanceert persoonlijke Facebookcampagne

Susanne van Nierop, redactie | 4 november 2013, 6:39

Ogilvy en MediaMonks maakten voor Dela een persoonlijke animatiefilm die het verhaal achter Facebookrelaties laat zien.

Met de film, te maken op , kunnen mensen elkaar vertellen dat ze een relatie of vriendschap waardevol vinden. De campagne is het vervolg op de succesvolle ;Mooie woorden&;-campagne ">'Mooie woorden'-campagne .

Darre van Dijk, creative director Ogilvy Amsterdam: 'Mensen delen een heel leven op Facebook en ik dacht: hoe zou het zijn als je daar een film van kon maken, een animatiefilm. Een film met jou en je partner in de hoofdrol. Iedereen heeft een andere film. De film maak je en kan je sturen naar een vriend, vriendin of familielid met de boodschap: "Lieve....,bedankt dat je er voor me bent." De films eindigen met 'Elk verhaal verdient een mooi einde.'

Er wordt een unieke koppeling tussen verschillende Facebook-profielen gemaakt. De scènes uit de film worden bepaald aan de hand van openbare informatie die hoofdrolspelers hebben gedeeld. In totaal zijn er binnen de scènes ruim 10.000 combinaties mogelijk.

Technisch een uitdaging. Wesley ter Haar, creative director MediaMonks: 'Vaak zie je gepersonaliseerde filmpjes op Facebook, dus iedereen dezelfde film, met verschillende foto’s, namen enzovoort. Dit is anders, dit is een persoonlijke film. We wilden voor iedereen iets unieks en moois maken. De lat lag heel erg hoog. Darre en onze regisseur Tom Rijpert hebben een script opgezet op een grote lijn die wordt ingevuld op basis van verschillende relaties die mensen kunnen hebben en verschillende interesses.' Zo ziet de jeugd van iemand die van voetbal houdt er anders uit dan van iemand die van muziek houdt. De restaurant- en vakantiescenes tussen geliefden anders dan die van vrienden.

Dela gaat niet voor likes en zelfs shares zijn in eerste instantie persoonlijk. Ter Haar: 'Je deelt het alleen met de persoon voor wie je het maakt. We doen het met een publiek platform, maar maken het dus echt persoonlijk. We gaan 100% verspreiding van persoon tot persoon. Je kunt vervolgens een gezamenlijke share doen.'

Een publieke share wordt wel gestimuleerd: 10 films kunnen de bioscoop halen. Van Dijk: 'Je kunt dan je eigen film in de bioscoop zien samen met 20 vrienden. Hij wordt dan ook op de bioscooplichtbakken aangekondigd. Daarmee halen we het ook uit de online wereld weg.'

De campagne heeft als doel het persoonlijk uitvaartplan van Dela onder de aandacht te brengen en heeft naast merk- ook salesdoelstellingen. Van Dijk: 'Dela gaat voor de creativiteit en gelooft, net als wij, dat dit de beste manier is om een salescampagne te starten.'

Over de auteur

Reacties op dit artikel (1)

Comment author avatar
Avatar

Carsten Meijer

(4 november 2013, 12:47)
Mooie campagne erg gaaf gedaan!

Gerelateerde items Dela Jullie Verhaal Facebook