Device bepaalt effect branded content

De eigenschappen van een apparaat – pc/laptop, tablet of smartphone - zijn bepalend voor de inhoud van digitale branded content.

Helaas hebben we niet meer de rechten op de originele afbeelding
adformatie

Dat blijft uit het Branded Content onderzoek van Sanoma Media dat eind 2012 werd uitgevoerd in samenwerking met Metrixlab. In het onderzoek werden verschillende branded content campagnes op NU.nl onder de loep genomen, waar gekeken werd naar de verschillende gebruiksmomenten van de dag en de verschillende platformen van NU.nl; pc/laptop, tablet en mobiel. Conclusie: de eigenschappen van het apparaat zijn van invloed op de effectiviteit van branded content.

Mobiel
Mobiel is het device waarbij men snel de informatie tot zich wil nemen. De bezoekfrequentie is hoger, maar de leestijd is korter dan de andere twee devices. Hierdoor neemt de lezer geen tijd voor lange berichtgeving. Sanoma Media: ‘Branded content op dit device moet dan ook kort en bondig zijn; een concrete boodschap waarbij direct zichtbaar is “what’s in it for me”.’

Tablet
Uit het onderzoek blijkt dat de tablet uitermate geschikt is voor interactie. Men bekijkt via dit platform meer foto's, video's en reacties van anderen. Daarnaast wordt er via tablet veel gedeeld via sociale media. Sanoma Media: ‘Branded content op dit device is dan ook effectiever wanneer men gebruik maakt van deze eigenschappen. De content op een tablet leent zich er goed voor om te verrijken met entertainment in de vorm van video's of games.’

Laptop/pc
Uit het onderzoek blijkt dat het geven van tips en adviezen het meest wordt gewaardeerd op laptop/pc. Niet alleen vanwege de grootte van het scherm maar ook omdat men het meest intensief leest in vergelijking met tablet en mobiel. Sanoma Media: ‘Hierdoor kan branded content op laptop/pc worden gebracht in een uitgebreidere vorm.’

Verantwoording onderzoek
Het onderzoek is uitgevoerd door onderzoeksbureau Metrixlab in opdracht van Sanoma Media en vond plaats in november/december 2012. Voor het onderzoek zijn 1.045 mannen en vrouwen van 20-49jr bevraagd.

Een deel van de resultaten van het onderzoek is beschikbaar in de vorm van een whitepaper. Het whitepaper is op te vragen via dit mailadres: b2bcommunicatie@sanomamedia.nl

Plaats als eerste een reactie

Ook een reactie plaatsen? Word lid van Adformatie!

Word lid van Adformatie → Login →
Advertentie