Premium

Deze 12 marketeers mogen vanaf nu RM achter hun naam zetten

Nima: 'Alleen zeer ervaren hoog gekwalificeerde marketeers met minimaal 15 jaar strategische marketingervaring kunnen Register Marketeer worden.'

Dinsdag heeft Nima bekend gemaakt welke 12 marketeers zich vanaf nu Register Marketeer mogen noemen en hun naam mogen tooien met de bijborende letters RM. Daartoe doorliepen zij in 2016 de RM-procedure. Zes van hen werken daadwerkelijk als marketeer (of als leidinggevende) bij een bedrijf, de rest is actief als consultant, docent, marktonderzoeker of een combinatie daarvan. Het zijn: 

Wilma Klaren RM, De Bouwer & Partners
Klaren startte haar marketingcarrière bij Holland International (1987) en werkte daarna onder meer tien jaar bij Kimberly Clark en 5,5 jaar bij Heinz. Vandaag de dag combineert zij een positie bij marketingconsultancy De Bouwer en Partners met haar eigen adviespraktijk Klaren Marketing Advies. In 2015-2016 was ze een jaar lang docent marketing bij TIO Hogeschool.  

Herman de Wild RM, Dyade Onderwijsmarketing BV
De Wild begon in 1995 als marketeer bij KPN en ging in 2000 nog twee jaar als marketeer aan de slag bij Ticketmaster Entertainment, en daarna lonkte de onderwijsmarketing steeds meer. Vanaf 1996 was hij als docent en examinator betrokken bij Nima en vanaf 2002 sloot hij zich aan bij onderwijsorganisatie Dyade waar hij verschillende posities bekleedde. 

Selma van der Beek RM, Waterdrinker
Van der Beek werkt vanaf einde 2003 bij groothandel in bloemen en planten Waterdrinker in Aalsmeer. Op dit moment bekleedt zij daar de positie van manager marketing en communicatie.

Ronald Udo RM, AP Nederland BV
Udo&;s loopbaan speelt zich af op het snijvlak van media, marketing en (digital) advertising. Hij startte 1996 als product manager bij De Telegraaf en ging bij TMG later (1999) sales en marketing voor Spits doen. Vanaf 2003 ging hij zich vooral met online sales en marketing bezighouden. Hij vervulde ruim zes jaar de rol van vice-voorzitter IAB. Na functies bij andere digital bureaus keerde hij in 2014 weer terug naar TMG (lees een interview met Udo waarin hij uitlegt waarom hij zoveel verschillende banen heeft gehad.) Sinds vorig jaar september is hij ceo van online trading desk Bidmath.

Pepijn Schoemaker RM, Hogeschool van Amsterdam
Schoemaker werkte van 2000 tot juli 2008 in verschillende marketingfuncties bij verschillende bedrijven, als laatste als marketing manager voor de importeur van motorfietsmerken Aprilia, Moto Guzzi en Moto Morini. Daarna koos hij voor het onderwijs (Hogeschool van Amsterdam). Van 2008 tot 2014 was hij voorzitter van de Nima A Commissie bij Nima. 

Ronald Voorn RM QL, Science4Business
Na 9 jaar in de reclame (Lintas & Leo Burnett/ Noordervliet&Winninghof) maakte Voorn in 1992 de overstap naar Heineken, alwaar hij opklom van Global advertising, sponsoring and sales promotion director tot managing director Heineken Nederlandse Antillen. Later koos hij voor wetenschap en onderwijs (onder meer Universiteit Twente). Het boek , dat hij samen met Jan Dijkgraaf schreef, werd genomineerd voor de Marketing Literatuurprijs 2015. In dat jaar reikte hij ook de uit.

Janine Bos RM, Randstad
Randstad Nederland benoemde Bos in september 2013 tot directeur Marketing en Communicatie. Daarvoor was ze onder meer werkzaam als Directeur van Randstad Callflex en als Sales en Marketing Directeur van De Bazaar. De pitch die Bos eind 2015 voor Randstad-brand Tempo Team uitschreef, leidde tot veel . Daar sprak Bos zich in april vorig jaar ook over uit. (;Het is 2016, get real!&;). December vorig jaar werd bekend dat Bos door Randstad op non-actief is gesteld en dat ze ziek thuis zit.

Robert Dossin RM, SKIM Europe
Marktonderzoeker Dossin startte in 1993 bij Nissan als Market Research Officer. In 2000 maakte hij de overstap naar bureauzijde, eerst Forrester, later onder meer Insites Consulting. Vanaf 2014 zit hij bij marktonderzoeker Skim.

Erik van Vonderen RM, BrandSupport
Van Vonderen vervulde als marketing-interimmer talloze posities. Onder meer bij The Kraft Heinz Company, Vion Food, United Biscuits, Colgate-Palmolive en Unilever. In een verder verleden werkte hij ook voor SmithKline Beecham, Warner-Wellcome, Friesland Coberco. December vorig jaar pleitte Van Vonderen er in voor dat marketeers uit hun schulp moeten komen om het marketingvak te verdedigen.

Etienne Jager RM, Huis voor Klantmanagement.
Consultant en onderwijsman Jager was in het verleden onder meer verbonden aan Eiffel en Holland Consulting Group, en Hogeschool van Arnhem en Nijmegen en NCOI. Nu is hij onder andere actief als consultant bij Huis voor Klantmanagement dat hij mede-oprichtte.

Arthur Simonetti RM, DSM
Simonetti is een honkvaste b-to-b-marketeer. Hij werkt al sinds 1996 bij DSM, nu in de functie van directeur marketing. Tevens is hij voorzitter van de Nima b-to-b-community. Mei vorig jaar schreef Simonetti een gastblog bij Marketing Online met de titel &;&;.

Jeroen Mustert RM, Wessanen Benelux
In 1989 doorliep Mustert een traineeship bij Unilever, waarna hij een &;typische marketingloopbaan&; doorliep door te werken bij bedrijven als Mondelez, RJ Reynolds Tobacco International en Coca-Cola. Ook werkte hij 8 jaar bij FMCG&;er Reckitt Benckiser. Als general manager van Reckitt Benckiser Nederland verdedigde hij in juli de werking van wasmachine-ontkalker Calgon. (;Calgon werkt wel&;) Vanaf 2013 is hij actief voor groothandel in (vooral) biologische voedingsmiddelen, Royal Wessanen. Sinds november vorig jaar zwaait hij als General Manager de scepter over zowel de Benelux als over Duitsland.

&;Zicht op kwaliteit&;
Omdat iedereen zich ‘marketeer’ mag noemen, ontbreekt volgens Nima, zeker voor buitenstaanders, veelal het zicht op kwaliteit. Nima: &;Alleen zeer ervaren hoog gekwalificeerde marketeers met minimaal 15 jaar strategische marketingervaring kunnen Register Marketeer worden. Deze certificering voldoet aan internationale normen, waardoor de titel RM ook Europees wordt erkend. De titel wordt door beroepsvereniging NIMA uitgegeven, evenals die van SMP (Senior Marketing Professional) en SCP (Senior Communication Professional) en RM (Register Marketeer) .
premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie