Premium

Deze cases wonnen geen Leeuwen, maar hadden dat eigenlijk wel verdiend

The One That Got Away: Alles hangt af van je casefilm.

Zo’n 700 Nederlandse creatieven kwamen woensdagavond samen in bioscoop Tuschinski Amsterdam voor ‘Cannes Lions - the one that got away’. ADCN en Orange Lions organiseren dit evenement elk jaar na afloop van Cannes Lions Festival of Creativity. Nederlandse juryleden delen hun inzichten en hun drie favoriete campagnes, waaronder ‘The one that got away’. Dit is een case die geen Leeuw won (soms omdat hij niet eens was ingezonden), maar die dat eigenlijk wel had verdiend. Een campagne waar we volgens de jury wel wat van kunnen leren.

Slecht gepresenteerd
De belangrijkste les van de avond: besteed aandacht aan je casefilm. Hoe goed je campagne ook is, met een saaie, ingewikkeld of incomplete video is de kans klein dat je wint. De meeste ‘ones that got away’ wonnen niet omdat zij niet goed gepresenteerd zijn. Dat denken althans de juryleden.

Hieronder zie je alle favorieten per jurylid: favoriete winnaar, favoriete Nederlandse campagne en The one that got away.

Anneke Schogt – Promo & Activation

Anneke Schogt is managing partner bij IMA en jureerde de categorie Promo & Activation. Haar favoriet is van 180LA: ‘Boost your voice’ voor Boost Mobile. Het won een Grand Prix in Promo & Activation en een Titanium Lion.

Haar Nederlandse favoriet is ‘Tramroulette’ van TBWA\Neboko voor Holland Casino. ‘Er was geen twijfel over dat het een Leeuw moest winnen. Tramroulette bleef steken op brons, omdat er cases waren met een hoger activation-level.’

The one that got away is volgens Schogt ‘Coffee is not a drug’ van Possible Moscow voor Chernyi Cooperative. ‘Deze is zo bijzonder, omdat de makers gebruik maken van ‘the dark web’ en bitcoins. Hij won niet, omdat de jury een campagne op het dark web niet wilde belonen. Bullshit, vind ik. Ik ben fan, want de makers gebruiken het medium op een heel bijzondere manier en de campagne had grote impact.’

Mark van Iterson - Design

Mark van Iterson is director global design voor Heineken en jureerde de categorie Design. Zijn favoriet is ‘Give-a-care’ voor Rethink breast cancer.

Zijn Nederlandse favoriet is ‘Fobo Bottle’ voor Heineken van bureau VBAT. Het is een statiegeldfles die elke keer dat je hem hergebruikt, mooier wordt. 'Er was geen goede casefilm voor gemaakt. Ze lieten een filmpje voor intern gebruik zien, maar die kwam niet goed over.'

The one that got away is ‘See yourself in others’ voor het Tribeca Film Festival, van DDB New York. ‘Het was maar een kleine activatie in New York. Misschien was het te klein om op te vallen.’

Elissa Singstock - Film

Elissa Singstock is uitvoerend producer bij Wieden + Kennedy Amsterdam en zat in de filmjury. Haar favoriet is ‘Capture’ voor Verena Sure van McCann Thailand.

Haar Nederlandse favoriet komt van haar eigen bureau, Wieden + Kennedy: ‘What are girls made of’ voor Nike.

The one that got away is voor haar ‘The club 99.7’ voor Nowness van de Deense filmmaker Nina Holmgren. Een film over haar grootvader en zijn gevoel voor stijl.

Janwillem Bouwknegt - Design

Janwillem Bouwknegt is partner bij NPK Design en jureerde de categorie Design. Zijn favoriet is ‘Payphone Bank’ voor Une. Deze case won een Grand Prix, omdat hij grote impact had met minimale middelen.

Voor Nederland is zijn favoriet ‘Fairphone 2’, voor Fairphone van Seymourpowell. ‘De casefilm was niet zo goed, dus hij won op het nippertje een Gouden Leeuw.’

Die slechte casefilm, dat is niet het filmpje hieronder. ‘Deze versie is veel beter dan die wij zagen’, aldus Bouwknegt.

The one that got away is ‘Unfair Plates’ voor Froebel-Kan door Dentsu Inc. Het zijn speciale borden die kinderen leert hoeveel voedsel wij wereldwijd verspillen. ‘Ik denk dat hij niet op de shortlist kwam, omdat hij in de verkeerde categorie stond.’

Nathalie Peters – Cyber

Nathalie Peters is hoofd Digitale Transformatie bij IPG Mediabrands en jureerde de categorie Cyber. Haar favoriete campagne is ‘Did you mean Mailchimp?’ van bureau Droga5, winnaar van Grandprix.

Haar Nederlandse favoriet is ‘School for justice’ voor Free a girl movement van J. Walter Thompson Amsterdam. De case won Goud in de categorie Direct.

‘Shattered stories’ voor Motorola van bureau VML is haar ‘one that got away’. Zij denkt dat hij niet won, omdat de casepresentatie te ingewikkeld was.

Bekijk de film.

Emmanuel Flores – Innovation

Hoofd Tech bij J. Walter Thompson Emmanuel Flores jureerde de categorie Innovation. Zijn favoriet is Humanium Metal voor IM Swedish Development Partner, door Great works / Akestam Holst.

Hij heeft geen Nederlandse favoriet. ‘Als jurylid herkende ik niet welk werk Nederlands was’, zegt hij. In plaats daarvan kiest hij een tweede internationale case: ‘Los Santos Parade’ voor Stockholm Pride van bureau Garbergs Stockholm.

The one that got away is volgens hem ‘The Dodgers Accelerator’ voor LA Dodger door R/GA.

Marieke Verhart – Media

Marieke Verhart van Mediacom jureerde Media. Zij kiest ‘Sea Hero Quest’ voor Deutsche Telekom A.G. van Saatchi & Saatchi als favoriet. Dit spel op je smartphone verzamelt informatie voor onderzoek naar dementie. ‘Een slimme koppeling tussen merk, campagne en een goed doel.’

De beste Nederlandse campagne vond zij Pickwicks Tea Topics van TBWA. Deze case won twee keer brons in de categorie Media.

The one that got away is volgens Verhart de Cold & Flu Tracker van Theraflu en The Weather Company. Zij is vooral enthousiast over het slimme gebruik van data en de resultaten van de campagne.

Darre van Dijk – TBWA\Neboko

In de jury voor Direct zat Darre van Dijk, creatief directeur bij TBWA]Neboko. Zijn favoriete campagne is ‘The Child Replacement Programme’ voor Mars NZ van bureau Colenso BBDO.

Bekijk de film.

Zijn favoriete Nederlandse werk kwam van RNDBT voor Warchild: Batman.

En tot slot: The one that got away voor Van Dijk is The Maestro, voor McDonald’s van TBWA\Neboko. Hiermee won TBWA brons. Het had meer kunnen opleveren, denkt hij. ‘Ik heb een fout gemaakt: we hadden een making-off bij de casestudy moeten laten zien’, zegt de creatief directeur. ‘Nu dacht de filmjury dat het geen echte mensen, maar acteurs waren.’

 

premium

Word lid van Adformatie

Om dit artikel te kunnen lezen, moet je lid zijn van Adformatie. 15.000 vakgenoten gingen jou al voor! Meld je ook aan met een persoonlijk of teamabonnement.

Ja, ik wil een persoonlijk abonnement Ja, ik wil een teamabonnement
Advertentie